مقصد رسالت انبیاء
مقصد رسالت انبیاء
کتاب محمد امین (زندگانی و شخصیت پیامبر اعظم (ص))
2 - مقصد رسالت انبیاءپیامبران و رهبران الهی همه تلاش و کوشش می کردند که، مردم را بیدار سازند وآنها رابه وظائف الهی خویش آشنا نماید، و به آنان بفهمانند که متکی به چه نیروی عظیمی هستند، و چه نقش و رسالت بزرگی بر دوششان می باشد.
قرآن مجید در این خصوص چنین می فرماید:
لَقَدْ اَرْ سَلْنا رُ سُلَنا بِاْ لبیناتِ وَ اَنْزَ لْنا مَعَهُمُ اْلِکتابَ وَاْلمیزانَ لِیقُومَ الناسُ بِاْ لقسِْط.یعنی ما بطور یقین پیامبران را بانشانه های روشن و آشکار فرستادیم و با آنها کتاب و میزان دادیم، تا شما برای اقامه قسط و عدل بر خیز ید.(33)
در این آیه شریفه، مقصد پیامبران را ایجاد قسط و عدالت
[90]می داند، اما نه با قدرت های خدائی و غیبی، بلکه با نیروی عظیم مردمی، این مردم هستندکه با هدایت و ارشاد پیامبران به قدرتهای خدا دادی خود، آگاه و بیدار می شوند و وظیفه خود را می شناسند، و به ایجاد عدل و داد بر می خیزند.
البته منظور ما این نیست که لطف و عنایت پروردگار دراین راه وجود ندارد، بلکه مقصود ما این است که، اگرمردم دعوت پیامبران را نپذیرند، خداوند به زور آنها را وادار نخواهد کرد و عدالت نیز بوجود نخواهد آمد.
اگراولیاء خدا بر این کار توفیق می یافتند و دعوتشان از طرف مردم مورد پذیرش قرار می گرفت، و ستمگران و جنایت کاران مانع نمی شدند که،سخن حق آنها به گوش مستضعفان عالم برسد، در این صورت پیامران الهی موفق می شدند گامهای بعدی را که همان بیداری مردم باشد بردارند، وحکومت عدل وداد را برپا سازند.
تاریخ خود، گواه بر این مطلب است که، هر گاه پیامبران بزرگ در تبلیغ دعوت خود موفق نمی شدند ومردم به آنها پاسخ مناسب نمی دادند، به هدفهای دیگر خود نیز دست نمی یافتند، چنانکه پیامبرانی مانند حضرت نوح وهود (ع) نتوانستند حکومت اسلامی و یک جامعه الهی تشکیل دهند. زمانی که
[91]مردم با پیامبران الهی همگام می شدند، و پاسخ دعوت آنها را می دادند، در آن صورت موفق می شدند یک جامعه عدل بوجود آورند.چنانچه پیامبراکرم (ص) پس از بیعت عقبه(34) با انصار وهجرت بسوی مدینه توانست، با کمک مردم مدینه یعنی انصار، وهجرت کنندگان از مکه یعنی مهاجران، پایه های حکومت اسلامی را در مدینه تشکیل دهد حضرت علی «ع» نیز به حضور و نقش مردم به عنوان دلیلی بر لزوم پذیرش حکومت استدلال می کند و چنین می فرماید:
اگر حضور شما مردم نبود و حجت به سبب شما مردم و یاران تمام نمی شد، افسار شتر خلافت را بر پشت آن می انداختم و رهایش می کردم.(35)
امام خمینی «ره» بیانگذار جمهوری اسلامی نیز بارها در سخنان خود به نقش مردم اشاره کرده اند ، واین انقلاب وحکومت اسلامی را پس ازعنایت الهی ازآن مردم دانسته اند، وخود را خدمتگذارمردم معرفی کردند، و استمرار حکومت را نیز در گرو بیداری وآگاهی مردم و در صحنه بودن آنان دانستند.
(33)- سوره حدید، آیه 25.(34)- یعنی بیعتی که پیا مبر اکرم در مکه با مسلما نا ن مدینه منعقد کرد و به بیعت عقبه مشهور است.(35)- نهج البلا غه، خطبه 3.