رشک و حسد لیبرالها به پیشتازی انقلابیها در عرصه سینمای استراتژیک
استاد حسن عباسی:
? رشک و حسد لیبرالها به پیشتازی انقلابیها در عرصه سینمای استراتژیک
?بررسی تئوریک و نظری فیلمها و انیمیشنها در غرب به یک سنت و امر عمومی تبدیل شده است. در حدی که برای بسیاری از آثار شاخص و پرطرفدار، انجمنها و گروههای حتی مردمی و تودهای هم به راه میافتند تا از این قافله عقب نیفتند؛ چه رسد به متخصصین و متفکرین. اما گویا جریانی در داخل، علیرغم روحیه غربگرای خود این فرهنگ را از اربابان غربی خود یاد نمیگیرند و همچنان به استهزاء و تخفیف استادان فن این حوزه مشغول هستند. «جهل مرکب» دردی است که درمانش جز معجزه نیست و ما هم که منتظر معجزه نیستیم؛ لذا بر سبیل مستقیم افشای مشت لیبرالیسم در لفافه آثار هنری هستیم و خواهیم بود.
?اتفاقی ویژه در کشور در حال رخداد است. چرخه همیشه ناقص نظام فرهنگ در این مرز و بوم در حال تکامل است و البته جریان انقلابی سرآمد این حوزه. شاید همین پیشتازی جریان انقلابی، رشک و حسد اصلاحطلبها را درآورده و جیغ بنفش ایشان را بلند کرده است تا با انحراف افکار عمومی از اصل ماجرا، در مثالی مناقشه کنند و البته که بد مخمصهای برای ایشان بود. نقطه آماج را طرح موضوع لیبرال بودن انیمیشن باب اسفنجی گرفتند که استاد عباسی در سخنرانی افتتاحیه چهارمین نمایشگاه نوشتافزار ایرانی-اسلامی در اوائل شهریور ماه جاری مطرح کرده بودند. غافل از آن که پیش از ایشان، استادان فلسفه در دانشگاههای آمریکا این موضوع را در کتاب «باباسفنجی و فلسفه» تبیین کرده بودند و مدعای استاد هم ناظر بر همین سند بود: «این انیمیشن به دنبال لیبرالیزه کردن زندگی کودکان است.»
محصولات فرهنگی مبتنی بر فرایندی سه لایهای تولید میشوند:
1⃣ لایهی بالادستی
2⃣ محصول فرهنگی
3⃣لایهی پاییندستی.
?لایهی بالادستی، جایگاه اندیشهای است که منشأ محتوایی محصول فرهنگی است. آثار هنری از اندیشهها و علوم، بهخصوص علوم انسانی وام میگیرند. هنرمند یک تکنسین نیست، بلکه اندیشمندی است که برای بازگویی و بازنمایی اندیشهاش به ساخت انواع آثار هنری روی آورده است. مجموعه کتب تحت عنوان «فرهنگ عمومی و فلسفه» که توسط ناشرین معتبر انگلیسی و آمریکایی نظیر بلکول وایلی، راتلج، اُپنکورت و … چاپ شده و درحال چاپ هستند، مصداق بارز این موضوع میباشند. بیش از ۴۱۳ استاد فلسفه در دانشگاههای مختلف، حیثیت علمی خود را برای تبیین اندیشههای فلسفی فیلمها و فیلمسازان، انیمیشنها، سریالها و گروههای مختلف موسیقی و … خرج کردهاند و با مهندسی معکوس آثار هنری نشان دادهاند که مبانی نظری هر کدام از این آثار در چه مبادی اندیشهای مستقر است.
?پس از مرحلهی اندیشه، سوژهها و قصهها در همهی قالبهای هنری به بازار عرضه میشوند. برای مثال یک فیلم سینمایی علاوه بر عرضهی فیلم به روشهای مختلف، پوسترهای آن، آلبوم موسیقی، کتابهای مصور و غیرمصور مربوط به فیلم، اسباببازیها و بعضا بازیهای ویدئویی و موبایلی برگرفته از آن به بازار عرضه میشوند.
?پس از این مرحله، کار وارد لایهی پاییندستی میشود که تولید محصولات فرهنگی ثانوی بر پایه آن اثر هنری است. این بار سوژهها در قالب نوشتافزار، پوشاک، لوازم مختلف اتاق کودک، لوازم گوناگون تزیینی و لوکس، طرحها و اشکال خوراکیهای مختلف و غیره وارد بازار میشوند.
?مجموعه انیمیشن باباسفنجی هم مبتنی بر این قاعده ابتدا به عنوان مجموعه کارتونی برای شبکه نیکلودئون ساخته شد. سپس علاوه بر آن، عروسکها و انواع اسباببازیهای مربوطه، یک انیمیشن سینمایی، پوسترها، ماگها، لوازم اتاق کودک و انواع بسیار زیادی از محصولات فرهنگی دیگر به بازار فرهنگ عرضه شدند. در سال ۲۰۱۱ هم انتشارات اُپنکورت کتاب فلسفهی این سری را منتشر کرد که حاکی از فلسفه پایه آن بود.
? علاوه بر این کتاب در لایه اندیشه، یکی دیگر از محورها شخصیتسازی هفت عنصر اصلی این مجموعه، منطبق بر هفت گناه مرگبار مسیحیت است. این موضوع از مواردی است که نشان میدهد چطور اجزای اصلی اثر هنری براساس دُگماتیسمی از مسیحیت شکل گرفته است؛
?شخصیت باباسفنجی نماد گناهِ هوس و شهوت
?پاتریک: کاهلی و تنبلی
?اختاپوس: خشم
?گری: شکمپرستی
?سندی: تکبر
?پلانگتون: حسد
?آقای خرچنگ: طمع.
?معرفی این چهارچوب نظری و تبیین آثار هنری بر اساس آن، و کامل کردن نظام فرهنگ بر این پایه، مسألهای بود که توسط استاد در سخنرانی مذکور انجام گرفته بود. و چقدر بیمایه و بیسواد هستند مدعیان «قانون» که بدیهیترین قوانین و قواعد نظام فرهنگ و هنر را درک نمیکنند. اما این فرصتی شد تا بار دیگر نشان داده شود که همچنان جریان ناب انقلابی، سرآمد «هنر و سینمای استراتژیک» در این کشور است و فاصله او با هنرمعاشان فرومایه پرشدنی نیست.
?سردبیر وبسایت سینمای استراتژیک
کانال استاد حسن عباسی
? @dr_abbasi