کلاس درس مهدویت
ڪــــ?ـــــلاس درس مهدویت
?قسمت 1⃣از 7⃣
? نصرت امام زمان(عج) با عزاداری برای اباعبدالله الحسین علیه السلام??
??از جملہ شرايط تكميل نمودن و سرعت بخشيدن در تأثير دعاى در فرج و توبہ??
- چه به صورت 1⃣دستہ جمعى? واقع شود يا به صورت 2⃣انفرادى?،
و چه 3⃣دعا و توبه? را از جانب خود انجام دهد يا از ?جانب همه ى مؤمنين و مؤمنات ?- اين است كه? ✨
?چون ترك بعضى از واجبات و فعل بعضى از گناهان علاوه بر توبه، كفّاره هم دارد، مانند:?
?افطار روزه ى ماه مبارك رمضـ?ــان، يا ?قتل نفس محترمه.
✍پس لازم است كه علاوه بر[ توبه]، [كفاره] هم بدهند،
?و همچنين نسبت به آن دو معصيت بزرگ كه از بزرگترين گناهان است كه وقوع آن سبب تاخير فرج اهل بيت (عليه السلام) شد،
يعنى :
?واقعه ى كربلا و
?زندانى شدن حضرت موسى بن جعفر (عليه السلام)، عملى شايسته و مناسب انجام دهد، و آن با سه امر ممكن است محقق شود.
اوّل?: زيارت قبور منورشان، از نزديك و دور.
دوّم ?: اقامه ى عزاى آن دو بزرگوار.
سوّم?: لعن بر قاتلان و دشمنان آن دو بزرگوار.
⚜كه هر كدام از اين ها نصرتى است به جاى آن كه اگر در زمان ايشان بودند، در مقام نصرت و يارى ايشان سعى مى كردند، و با دشمنانشان جنگ نموده و دفع ضرر از آن ها مى كردند.⚜
?شیوه های یاری قائم آل محمد،فقیه ایمانی
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــــ?ـــــلاس درس مهدویت
?قسمت 2⃣از 7⃣
?نصرت و يارى امام زمان (عليه السلام)، با ?نصرت ويارى امام حسين(عليه السلام)?
✅اين كيفيت، از تمام طرق نصرت ولی عصر (عج) برتر و ارزشمند تر است، و براى روشن شدن اين مطلب شناخت سه امر لازم و ضرورى است:
??? ??? ???
1⃣امر اوّل?: دلائل عقلى و نقلى بر اين كه به نصرت و يارى حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام)، نصرت و يارى حضرت صاحب الامر (عليه السلام) حاصل مى شود.
2⃣امر دوّم?: در بيان چگونگى نصرت و يارى حضرت سيّدالشهداء (عليه السلام) و اين كه بهترين نوع آن، زيارت و عزادارى آن بزرگوار است.
3⃣امر سوّم?: در بيان بعضى از فضائل و ثوابهائى كه براى زيارت و عزادارى آن حضرت نقل شده است.
? شیوه های یاری قائم آل محمد، فقیه ایمانی
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــــ?ـــــلاس درس مهدویت
✅نصرت حضرت صاحب الامر(عج) با نصرت و یاری امام حسین(ع)
?قسمت 3⃣از 7⃣
? دلائل عقلی و نقلی مبنی بر نصرت حضرت صاحب الامر ( عج ) با نصرت و یاری امام حسین ( ع )?
✍هر كس به هر عنوان و در هر زمان امر حضرت اباعبدالله علیه السلام را زنده نمايد، و ايشان را نصرت و يارى كند، خصوصاً به عنوان ?زيارت و ?برپائی عزا،
پس امر حضرت قائم عج را زنده کرده و
آن حضرت را نصرت و يارى کرده است.
☘و به هر عنوانى که بنده مؤمن در ياران حضرت سیدالشهداء عليه السلام داخل شود،
به همان وسيله در ياران حضرت قائم عليه السلام داخل شده است،
و ?به درجه ى رفيعه و عالى آن ها فائز شده است،
✨خصوصا اگر با اقامه ی مجالس عزا و برپا نمودن اساس گریه بر مظلومی حضرت اباعبدالله علیه السلام باشد.✨
?زیرا در این زمان صاحب این مصیبت عظمی در عالم کسی جز وجود مطهر حضرت صاحب العصر والزمان عج نیست?،
و واضح است که☑️ حضور در مجالس عزای او و ☑️همراهی با او در گریه و حزن نوعی یاری نمودن او است؛
چنانچه در حدیث زراره فرمود:
?"هر کس بر آن مظلوم گریه کند، در واقع حضرت صدیقه ی طاهره علیها السلام را در آن گریه اش یاری نموده است.”
? شیوه های یاری قائم آل محمد، فقیه ایمانی
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــــ?ـــــلاس درس مهدویت
✅نصرت حضرت صاحب الامر(عج) با نصرت و یاری امام حسین(ع)
?قسمت 4⃣از 7⃣
?????? ??????
? اقامه عزاى سيدالشهدا (عليه السلام) و يارى آن حضرت ?
✍نصرت و يارى مظلوم در سه مقام است كه اگر در هر كدام به او يارى نشود،? موجب غربت و مظلوميّت او مى شود.
☑️اوّل: در مقام مقاتله و جنگ با دشمن او است تا آن كه دشمن مخذول شده و رفع شرّ ظلم از او شود.
☑️دوّم: در مقام تقاص حقّ او و خونخواهى از دشمن او بعد از كشته شدنش مى باشد.
☑️سوّم: عزادارى و گريه براى او،?
كه اين بر پا داشتن مراسم عزادارى، براى هر كسى بعد از مردن يا كشته شدنش، تعظيم آشكارى است، و اگر با غربت و مظلوميّت بميرد يا كشته شود، با اين عمل جبران غربت او مى شود، و ✅اين نسبت به حال او نصرت و يارى كامل است.
????
????
?شیوه های یاری قائم آل محمد،فقیه ایمانی
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــــ?ـــــلاس درس مهدویت
✅نصرت حضرت صاحب الامر (عج) با نصرت و یاری امام حسین (ع)
?قسمت 5⃣از 7⃣
☘??☘ ☘??☘
✍زيارت امام حسين (ع) و يارى آن حضرت
?زائر قبر مطهر و منور سیدالشهدا علیه السلام به آن حضرت سه جهت نصرت و یاری نموده است.
✅جهت اول: نسبت به وجود مبارک خود ایشان است ، که زیارت موجب شدت سرور قلب مبارک آن حضرت می شود.
✅جهت دوم: نسبت به ظاهر شدن شأن رفيع ايشان، كه موجب ذلت و خوارى و رغم انف دشمنان آن هاست.
✅جهت سوم: نسبت به وابستگان و شیعیان آن حضرت در آخرت است.که زائر ایشان نسبت به سائر اهل بیت علیهم السلام مقام شفاعت پیدا می کند و به او می گویند :
??"خذوا بید من أحببت و أدخله الجنة.”
<< دست کسانی را که دوست دارید بگیرید و داخل بهشت کنید.>>
?و خلاصه ی کلام در نصرت و یاری بودن این امور آن است ?که هر کدام از آن ها به عنوانی? سبب بقاء و ثبات و ظهور شئونات حرم محترم آن حضرت می شود، و به آن سبب امر به زیارت ایشان مستقر و برقرار گردد و آن نصرتی که به وسبله ی زیارت ایشان حاصل است.
☘??☘ ☘??☘
?شیوه های یاری قائم آل محمد،فقیه ایمانی
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــــ?ـــــلاس درس مهدویت
✅نصرت حضرت صاحب الامر(عج) با نصرت و یاری امام حسین (ع)
?قسمت 6⃣از 7⃣
?نصرت و يارى امام زمان (عليه السلام)، با زيارت اباعبدلله?
?☘? ?☘?
✅فضائل زيارت عاشورا:
?فضائل زيارت عاشورا بر حسب آن چه در فرمايش حضرت امام محمّد باقر (عليه السلام) و حضرت صادق (عليه السلام) در روايت علقمه و صفوان است، بيست و دو امر است?:
اوّل⭐: ثواب دوازده هزار حج.
دوّم⭐: ثواب هزار هزار جهاد.
سوّم⭐️: ثواب دو هزار هزار عمره كه همه ى آن ها را با حضرت رسول (صل الله عليه و اله) و ائمه طاهرين (عليه السلام) بجا آورده باشد.
چهارم⭐: ثواب مصيبت هر پيامبرى از اوّلين تا آخرين.
پنجم⭐: ثواب مصيبت هر رسولى.
ششم⭐: ثواب مصيبت هر وصيّى تا روز قيامت.
هفتم⭐: ثواب مصيبت هر صدّيقى تا روز قيامت.
هشتم⭐: ثواب هر شهيدى تا روز قيامت.
نهم⭐: بلندى مقام او صد هزار هزار درجه.
دهم⭐: نوشته شدن هزار هزار حسنه.
يازدهم⭐: محو شدن هزار هزار گناه.
دوازدهم⭐: رسيدن به درجه ى شهداى با آن حضرت تا حدّى كه به هيئت آن ها محشور شود، و در مقامات آن ها داخل گردد.
سيزدهم⭐: ثواب زيارت هر پيامبرى.
چهاردهم⭐: ثواب زيارت هر رسولى.
پانزدهم⭐: ثواب زيارت هر كسى كه زيارت نموده است آن حضرت را از آن روزى كه شهيد شده اند.
شانزدهم⭐: جواب سلام از آن حضرت به جهت قبولى زيارت او.
هفدهم⭐: بر آورده شدن حوائج او هر چند بزرگ باشد.
هجدهم⭐: سرور قلب هميشگى و روشنى چشم او به واسطه ى رسيدن به آن چه مايل باشد.
نوزدهم⭐: رستگار شدن بهشت.
بيستم⭐: سلامتى از آتش.
بيست و يكم⭐: قبول شدن شفاعت او براى هر كس گر چه مستحق آتش جهنّم باشند، جز دشمنان اهل بيت (عليه السلام).
بيست و دوّم⭐: ضمانت موكّده از حضرت صادق (عليه السلام) تا حضرت رسول (صل الله عليه و اله) و از جبرئيل (عليه السلام) و از حضرت احديّت جلّ شانه در حقّ زائر به اين كه زيارت او مقبول و سعى او مشكور، است و چيزى سبب ردّ آن نشود.
?☘? ?☘?
? شیوه های یاری قائم آل محمد، فقیه ایمانی
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــــ?ـــــلاس درس مهدویت
✅ نصرت حضرت صاحب الامر (عج) با نصرت و يارى إمام حسين (ع)
?قسمت 7⃣از 7⃣
✍ زیارت سيدالشهدا (عليه السلام) و دعای برای ظهور امام زمان(عج)
☝️از جملـه ی فضـائل و خصـوصـيات حرمـهاى مـبارك و مـقدس ائمه اطـهار علـیهم الـسلام, خصوصـاً حرم مـطـهر حـضرت ابی عبـدلله علیه السلام اسـتجابـت دعـاسـت ,
پـس بـرای مـؤمنیـن لازم اسـت در آن جـا جـوائج بـزرگ را یـاد آور شـده و آن ها را از خداونـد طلـب نـمایـد.
??و چون بـزرگتـــریـن و مـــهترین حاجـت نزد همــه اولیا خـداونـد, ?
☑️?فـــرج آل محـمــــد(ص) و
☑️?ظهــور دولــت حقــه ی آن ها
می باشد, چنانچه در اخـبار بسـیاری این مـطلـب بـیان شده است - که بـر بـنده ی مؤمن لازم اسـت که -
?در چنـین مقامـی از یـاد آن حضـرت غافل نباشــد , ?و آن را بــر جمــیع امــور خــود, در مقــام دعــا مقــدم بـدارد.
?و نـیز به مقتضـای فـرمایـش نبـوی(ص),کـه فـرمـودنـد:?
⏪"بـه خـدا قسـم; ایــمان مؤمـن حقیــقت نــدارد و کــامل نیــست تـا آن کــه مــن و امـر مــن و ذریـّه و اهـل بـیت من در نـزد او از خــودش وامــر خ
ودش و از اهــل و اولاد او عـزیـزتـر باشـــــد.
✅در نتــیجه چـون دعــا برای تعجیــل در فـرج حضــرت قائــــم (عج) در آن حــرم مطــهر مصــداق مــوالات و مودّت و معــرفت نسـبت به همــه ی ائــمه اطــهار علــیهم الســلام اســت, ✌️بــرای زائـــر وســیله کــمال مــرتبه ی زیــارت و عمــل خواهــد شــد, و بــه اعـــلا درجــه ی? قــبولی آن فائــز خواهــد گــردیــد.
?شیوه های یاری قائم آل محمد،فقیه ایمانی
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــ?ــــلاس درس مهدویت
? #محرم_مهدوی ۱
⚪️ پیوندهای بین امام حسین(ع) و امام مهدی(عج)
??از نوای غریبانه استغاثة امام حسین(ع) ، سالها و قرنها میگذرد، اما انعکاس آن را میتوان در لحظه لحظه تاریخ به گوش جان شنید، این فریاد نه تنها رو به خاموشی و افول نگذاشته، بلکه هر روز رساتر و پرصالبتتر، خروش و جوشش آزادگان عالم را افزوده است.
?گویا امام حسین(ع) سالها و قرنها چشم به راه دوخته و به انتظار نشسته است؛ تا امام عصر (عج)، ندایش را پاسخ گوید؛ پرچم بر زمین مانده اش را به دوش گیرد؛ داغهای کهنه اش را التیام بخشد و آرمانهای بلندش را لباس تحقق بپوشاند. روز ظهور، هنگام پاسخ به استغاثة مظلومانة امام حسین (ع) است و حضرت مهدی
(عج) پاسخ دهندة آن.در این گسترة بیانتها و افقهای دور آن، کسی به خروش و التهاب فرزندش که برای رسیدن آن روز، گذر آرام آرام و جانکاه لحظه ها را به تماشا می نشیند و روزها و سالها را با چشمان منتظرش بدرقه میکند وجود ندارد.
⁉️به راستی چه رمزی مهر سکوت بر لبان بسته و چه سرّی در این میان رخ پنهان کرده است؟ چرا یاد امام حسین (ع) همیشه و همه جا، همراه و هم پای یاد حضرت مهدی(ع) است؟ چرا هر جا سخن از حسین(ع) است، نام حضرت مهدی(عج) نیز رخ میگشاید؟ چرا عاشورا روز«ظهور » است و یاد حسین(عج) آغازین کلام مهدی (عج)…؟
??در قسمت های آینده گوشه هایی از این ارتباط و پیوند را، از منظرهای مختلف و در ابعاد گوناگون ذکر خواهد شد .
?ادامه دارد….
?برگرفته ازکتاب “از حسین(ع)تا مهدی(عج) “
✍? استاد محمدرضا #فؤادیان
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــ?ــــلاس درس مهدویت
⭕️ با خودمون چند چندیم؟
? یکی از عوامل که باعث جدایی عده ای از امام حسین شد، زمینه ی امتحان، انتخاب دنیا و آخرت بود. عده ای صورت مساله را پاک کردند گفتند نه با امام خواهیم بود نه با اِبن زیاد. بین حق و باطل حرکت کردن نوعی #نفاق است همین نفاق باعث شد که به تدریج در جنایت بر اهل بیت از یکدیگر سبقت بگیرند. چون نتوانستند که مرزبندی بین حق و باطل را برای خود رعایت کنند.
? عصر ظهور نیز، نفاق افراد در حرکت بسمت ظهور مشخص خواهد شد پس برای رسیدن به ظهور باید نفاق را در خود بُکُشیم. {نفاق، همان ریا و دو رویی است}
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــ?ــــلاس درس مهدویت
? #محرم_مهدوی ۲
⚪️ امام حسین(ع)از نگاه امام مهدی (عج)از منظرقرآن
?در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که معصومین(ع) آنها را به امام حسین(ع) و امام مهدی(ع) تأویل فرموده اند. همچنین آیاتی را سومین امام معصوم (ع)به آخرین امام وبالعکس، تأویل و تفسیر نموده اند که یک نمونه از هر کدام تقدیم میگردد: ??
☀️امام مهدی(عج) اولین آیه سوره حضرت مریم را به امام حسین تأویل نموده است:??
??سعد بن عبدالله قمی گوید: به امام عصر ـ ارواحنا له الفداه ـ عرض کردم: »ای فرزند رسول خدا! تأویل آیه (کهیعص) چیست؟ فرمود: « این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطّلع کرده و بعد از آن داستان آن را به حضرت محمد(ص) باز گفته است… »(1)
?داستان از این قرار است که: زکریا (ع) از پروردگارش درخواست کرد که «اسماء خمسه طيبه» را به وی بیاموزد. خداوند متعال، جبرئیل را بر او فرو فرستاد و آن اسامی پاک را به او تعلیم داد.
?زکریا(ع)چون نامهای محمد، علی، فاطمه، و حسن (ع)را یاد می کرد، اندوهش برطرف میشد و گرفتاریش از بین میرفت. و چون حسین (ع) را یاد می کرد، بغض و غصّه، گلویش را میگرفت و میگریست و مبهوت میشد.روزی گفت: بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد میکنم، آرامش مییابم و اندوهم برطرف میشود؛ اما وقتی حسین (ع) را یاد میکنم، اشکم جاری میشود و ناله ام بلند میشود؟
✅خدای تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود: ((کهیعص))«کاف»اسم کربالا و «هاء» رمز شهادت عترت طاهره است، و «ياء» نام یزید قاتل حسین(ع) و «عين» اشاره به عطش و «صاد» نشان صبر او است.
?زکریا(ع)چون این مطلب را شنید، نالان و غمگین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد، و به کسی اجازه نداد نزد او بیاید. و گریه و ناله سر داد و چنین نوحه گفت: بارالها! از مصیبتی ک
ه برای فرزند بهترین خالایق خود، تقدیر کرده ای دردمندم.
⁉️خدایا! آیا این مصیبت را بر آستانة او نازل میکنی؟ آیا جامة این مصیبت را بر تن علی (ع) و فاطمه (ع) میپوشانی!؟ آیا این غم را بر ساحت آنان فرود می آوری؟
〽️بعد از آن گفت: بارالها! فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصّی من قرار ده؛ آنگاه مرادردمند او گردان؛ همچنان که حبیبت محمد (ص)را دردمند فرزندش گرداندی.خداوند، حضرت یحیی را به او بخشید و او را دردمند وی ساخت. لذا بین امام حسین (ع) و حضرت یحیی نیز شباهتهایی وجود دارد؛ مانند اینکه هر دو شش ماهه به دنیا آمدند و نحوه شهادت هم شبیه به همدیگر است؛ یعنی شقیترین فرد سر مقدّس آنان را از تن جدا نمود و برای فرد ناپاکی هدیه فرستاد و او نیز سر مقدّس را داخل طشت طلا گذاشت.(2)
?ادامه دارد….
?منابع
1.کمال الدین، ج 2 ،ص 420 ،ب43 ،ح21؛ معجم احادیث االمام المهدی (ع) ج4 ،ص252.
2.ارشاد، ص251؛ مناقب شهرآشوب، ج4 ،ص55؛ بحاراألنوار، ج45 ،ص52 و 222؛ معجم احادیث االمام المهدی (ع)، ج3،ص152.
?برگرفته ازکتاب “ازحسین(ع)تا مهدی(عج) “
✍?استاد محمدرضا #فؤادیان
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــ?ــــلاس درس مهدویت
#محرم_مهدوی ۳
⚪️امام مهدی(عج)،از نگاه امام حسین(ع)از منظر قرآن
?امام حسین(ع) آیات اولیه سوره شمس را به امام مهدی(عج)تأویل نموده است:
?امام باقر(ع)میفرماید: حارث اعور به امام حسین(ع)عرض کرد: ای زاده رسول خدا! فدایت شوم، مرا از معنای آیه شریفه ((و الشمس و ضحیها)) سوگند به خورشید و گسترش نور آن( مطّلع ساز. حضرت فرمود: مراد از خورشید، رسول االله (ص)میباشد.
❓پرسید: فدایت شوم! منظور از آیة شریفه ((و القمر اذا تلیها))سوگند به ماه چون پس از آن آید چیست؟ فرمود: منظور از ماه، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع)است که بعد از پیامبر(ص)میباشد.
??گفت: مقصود از آیة شریفه ((و النهار اذا جلّیها))و سوگند به روز، وقتی که آن را روشن سازد چیست؟ فرمود: مقصود از روز، قائم آل محمد(عج) است که زمین را پر از قسط و عدل کند.(1)
♻️گذشته بشریت به جهت نداشتن عبودیت کامل و همه جانبه افراد، روزشان همانند شب است، اما در دولت امام مهدی (ع) آن چنان زندگی بشریت در همه مراحل شکوفا می گردد که به حقیقت آن ایام را روز روشن باید نامید، چرا که از سیاهی ها و تباهیها اثری نیست.
?ادامه دارد….
?منابع
1 . تفسیر فرات کوفی، ص 212؛ بحاراألنوار، ج24 ،ص92؛ معجم احادیث االمام المهدی )علیه السالم(، ج5، ص425.
?برگرفته ازکتاب"ازحسین(ع)تا مهدی(عج) “
✍?استاد محمدرضا #فؤادیان
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــ?ــــلاس درس مهدویت
#محرم_مهدوی ۴
⚪️تاویل آیه ۳۳سوره اسرا به امام حسین (ع)و امام زمان(عج)
??در آخرین کتاب آسمانی آیاتی وجود دارد که به سومین امام و آخرین امام تأویل شده است،
?خداوند متعال میفرماید: ((وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیهِ سُلْطَاناً فَلَا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنصُوراً؛ اسراء/.33)
?کسی را که خداوند خونش را حرام شمرده، به قتل نرسانید، مگر به حق و آن کسی که مظلوم کشته شده، برای ولیش سلطه و(حق قصاص) قرار دادیم؛ اما در قتل اسراف نکند، چرا که او مورد حمایت است
?در تأویل این آیه شریفه به امام حسین(ع)و امام مهدی (عج)شش روایت وارد شده است(1)
✋?یکی از آن روایت ها این است: سلّام بن مستنیر میگوید: امام محمد باقر(ع )دربارة آیة(( وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً)) فرمود: او حسین بن علی(ع )است که مظلوم کشته شد و ما اولیای او هستیم.و قائم ما چون قیام کند، در طلب انتقام خون امام حسین(ع) برآید؛ پس میکشد تا جایی که گفته میشود اسراف در قتل کرده است. مقتول، حسین( ع)و ولی او قائم (عج) است. و اسراف در قتل این است که غیر قاتل او کشته شود. او منصور است؛ زیرا از دنیا نمیگذرد تا این که یاری شود به مردی از خاندان پیامبر خدا که زمین را پر از قسط و عدل کند، همچنان که پر از جور و ظلم شده باشد.(2)
??قندوزی حنفی نیز میگوید:از امام علی الرضا فرزند موسی الکاظم(ع) رسیده که آن حضرت فرمود: آیة( وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً )دربارة حسین و مهدی(ع) نازل شده است(3)
?ادامه دارد….
? منابع
1 .معجم احادیث االمام المهدی (ع)ج5 ،ص.229
2.تفسیر عیاشی، ج 2 ،ص 220
البرهان، ج2 ،ص 412؛ بحارالنوار، ج 44 ،ص 215؛ اثبات الهداة، ج 9 ،ص 102؛ معجم احادیث االمام المهدی، ج5 ،ص229
3 . ینابیع المودة، ص520.
?کتاب “ازحسین(ع)تا مهدی(عج) “
✍?استاد محمدرضا #فؤادیان
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdavia
t
✒️?
? ڪــ?ــــلاس درس مهدویت
#محرم_مهدوی ۵
⚪️رمز بقا شیعه پرچم سرخ امام حسین(ع)و پرچم سبز امام زمان (عج)
?با توجه به احادیث،رابطه ای دقیق و عمیق بین عاشورا و انتظار نمایان میشود، درک حقیقت عاشورا و انتظار بدون یاری از یکدیگر، بی مایه و بدون هویت است، حضرت مهدی
(عج)فرزند و وارث امام حسین(ع)است و قیامی که برای آزادی جهان صورت میپذیرد بدون در نظر گرفتن فرهنگ و نهضت نینوا نافرجام است.
??شیعه رمز بقا، تلاش و حرکت خود را کربال و سرّ پایداری و ماندگاری را ظهور میداند. در هر جای جهان اندیشه و تفکر شیعه حاکم باشد، سازش و سکوت بی معنا خواهد بود. شیعه با ظلم و تن دادن به آن بیگانه است. زیرا همواره شعار کل یوم عاشورا و کل أرض کربلا با جان او آمیخته است. همه ساله با فرا رسیدن
محرّم و اقامه عزا برای سالار شهیدان و تبیین معارف عاشورا جان تازه در کالبد شیعه دمیده میشود.
?از سوی دیگر وقتی حرکت و نهضتی با یاد امام حسین(ع)اقامه می شود با یاد فرزندش امام مهدی(ع) بیمه و پیموده میشود. شیعیان در عصر غیبت خود را موظف به زمینه سازی برای ظهور میدانند و محرّم و صفر ماه فرهنگسازی و زمان الهام پذیری برای همین مسئله است.
??این مسئله ازدید و نگاه دشمنان درجه یک اسلام؛ یعنی صهیونیزم نیز مخفی نمانده است. آنها با حضور چهارصد اندیشمند خود همایشی را در (تل آویو) تشکیل دادند و به این نتیجه رسیدند که شیعه دو نگاه دارد:
?نگاه سرخ و نگاه سبز؛ عاشورا نگاه سرخ الهام بخش و ظهور نگاه سبز تداوم و استمرار است. شیعه با الگو قرار دادن امام حسین(ع)زندگی با ظلم را ذلّت دانسته، لذا مانند آتشفشان همیشه فعّال در هیچ جای جهان با ظلم نمیسازد و بعد از قیام، حرکتش را زمینه ساز ظهور میداند و از هیچ قدرت و تهدیدی هراسی ندارد.(1)
?ادامه دارد ….
?منابع
1. مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی تل آویو ترجمه و با عنوان (تشیع مقاومت و انقلاب) چاپ شده است و در کتابخانه پژوهشکده مهدویت موجود است. همچنین ر.ک. تهاجم و تفاوت فرهنگی، دکتر حسن بلخاری.
?کتاب “ازحسین(ع)تا مهدی(عج) “
✍?استاد محمدرضا #فؤادیان
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat
✒️?
? ڪــ?ــــلاس درس مهدویت
#محرم_مهدوی ۶
⚪️امام زمان(عج)به عنوان نهمین فرزند از نسل امام حسین(ع)در روایات
??در بیش از سیصد روایت، وارد شده که امام مهدی(عج)نهمین فرزند امام حسین(ع)است و در بیشتر احادیثی که از وجود مقدّس رسول اکرم(ص) دربارة حضرت ولی عصر(عج) آمده،به آن حضرت به عناوینی چون:«ازتبارپسرم حسین »و« ازنسل این پسرم » و« نهمین فرزند پسرم حسین » معرفی شده است.(1) که مجموع روایات پیامبر(ص)در این زمینه یکصد و هشتاد و پنج حدیث میباشد.(2)
??در این جا چند روایت از قول امام حسین(ع) نقل میشود:« مردی از طایفه هَمْدان میگوید:از امام حسین بن علی(ع) شنیدم که میفرمود: قائم این امت نهمین از فرزندان من است و او صاحب غیبت است، و او کسی است که میراثش را در حیاتش تقسیم میکنند. »(3)
?امام حسین(ص)میفرماید: «رسول خدا(ص)
در بشارتی به من فرمود: ای حسین! تو سید پسر و پدر ساداتی، و «نُه»فرزند از تو، امامان ابرار و امین و معصوم اند، و نهمین آنان مهدی قائم(ع)است. تو امام پسر امام و پدر ائمه هستی و نٌه فرزند از پشت تو ائمه ابرارند و نهمین آنان، مهدی است که دنیا را در آخر الزمان، پر از عدل و قسط میکند…»(4)
?در روایتی نسبتاً طولانی امام علی(ع) به فرزندش امام حسین(ع) فرموده بود:«امیر بزرگان و کشنده کافران، سلطانی که آرزوی او را دارند و عقلها در زمان غیبتش سرگردان میشود. نهمین فرزند تو ای حسین(ع)است. او بین رکن و مقام بر همه جای زمین و همه انسانها و جنّیان ظاهر میشود. خوشا به افراد مؤمنی که زمان او را درک کنند و ملحق به او شوند و شاهد حکومت و ملاقات کننده یارانش باشد. »(5)
?این اتحاد و پیوند در حسب و نسب و ابوت و بنوت گویای این حقیقت است که حضرت مهدی (ع)فرزند سالار شهیدان(ع) است(6) و وارث اوست. راه و منطق هر دو، یکی است. امام حسین (ع)به خوبی میدانست که از نسل او کسی خواهد آمد که جهان را گلستان و پر از عدل و نیکی خواهد کرد، زیرا بارها این مسئله به او یادآوری شده بود.
?ادامه دارد….
?منابع
1.یاد مهدی، ص 16 و ص .132
2.منتخب االاثر، ص .254
3.کمال الدین، ج 1 ،ص 319؛ اثبات الهداة، ج 6 ،ص 329؛ بحاراالنوار، ج 51 ،ص .134
4کفایة االثر، ص 169؛ بحاراألنوار، ج36 ،ص.344
5 .منتخب الاثر، ف6 ،ب10 ،ح2 ،ص595 .
6 ر.ک: در انتظار ققنوس، ص105
?کتاب “ازحسین(ع)تا مهدی(عج) “
✍?استاد محمدرضا #فؤادیان
#کلاس_درس_مهدویت
ا___________________
?????????
@Farhange_Mahdaviat