ویژگی های «انتظار
گنجینه معارف
نگاهی به ویژگی های «انتظار»
ماهیت زندگی انسان با انتظار و امید به آینده عجین شده به گونه ای که بدون انتظار، زندگی مفهومی ندارد و شور و نشاط لازم برای تداوم آن در کار نیست؛ لذا در روایات اسلامی می بینیم که انتظار فرج از افضل اعمال امت پیامبر(ص) شمرده شده است. در حالت انتظار، بهترین شیوه پیوند و همسویی و همدلی با امام(عج) نهفته است و غفلت از انتظار و معنای صحیح آن باعث بی خبری و بی احساسی نسبت به سوزها و شورهای امام موعود(عج) است.
منبع : پایگاه آیین رحمتنوع مطلب : بازنشرتعداد بازدید : 1406 تاریخ درج : 1390/04/22
انتظار در درجه نخست ویژه حیات و زندگی است. ماهیت زندگی انسان با انتظار و امید به آینده عجین شده است به گونه ای که بدون انتظار، زندگی مفهومی ندارد و شور و نشاط لازم برای تداوم آن در کار نیست. حیات حاضر و کنونی ظرف پویایی، تلاش و حرکت به سوی فردا و فرداهاست و این چنین پویایی و حرکتی بدون عنصر «انتظار» ممکن نیست؛ زیرا احتمال معقول بقا و پایداری و امید به تداوم حیات است که به زندگی کنونی معنا و مفهوم می بخشد و پویایی و نیروی لازم برای ادامه آن را تامین می کند. از این رو است که ماهیت زندگی با انتظار پیوستگی ناگسستنی دارد.
هر انسان زنده ای که در انتظارهای خویش، به تداوم حیات می اندیشد و بقای خویش را انتظار دارد، تمام حرکت و سکون خود را در راستای این انتظار و در جهت متناسب با تداوم حیات قرار می دهد و لذا در روایات اسلامی می بینیم که انتظار فرج از افضل اعمال امت پیامبر(صلی الله علیه وآله) شمرده شده است. یعنی ویژگی انتظار در عمل در راه رسیدن به حیات است. شاید یکی از علل این گونه آموزش ها این بوده است که پیروان امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بکوشند تا خود را به امامشان نزدیک کنند و مانند او بیندیشند و امت با امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در انتظار به سر برند؛ زیرا امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز در انتظار ظهور خود به سر می برد.
در حالت انتظار، بهترین شیوه پیوند و همسویی و همدلی با امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نهفته است، و غفلت از انتظار و معنای صحیح آن باعث بی خبری و بی احساسی نسبت به سوزها و شورهای امام موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. شاید در دوران غیبت، انتظار راستین برای فرج یعنی حضور امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در جامعه انسانی، نخستین راه بیعت و هم پیمانی با امام موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد؛ زیرا انتظار حضور در متن جریان ها و حوادث پیش از ظهور است و مایه یادآوری هدف ها و آرمان های امام موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و زمینه آگاهی و هوشیاری همیشگی است و در حال انتظار نبودن به معنای غفلت و بی خبری و بی احساسی و بی تفاوتی نسبت به حوادث پیش از ظهور و اصل ظهور است.
جامعه منتظر، هر حادثه ای هر چند عظیم و ویرانگر و هر عاملی هر چند بازدارنده و یأس آفرین، او را از تحقق هدف های مورد انتظار مأیوس نمی کند و در راه آن هدف ها از پویایی و تلاش باز نمی ایستد و همواره به امام خود اقتدا می کند. امامی که در برابر مشکلات شکننده و حوادث کوبنده قرن ها و عصرها استوار و نستوه ایستاده است و ذره ای در اصالت راه و کار خود تردید نکرده است.
حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: «… لِأَنَ اللَّهَ مَعَنَا وَ لَا فَاقَةَ بِنَا إِلَی غَیرِهِ وَ الْحَقُّ مَعَنَا فَلَنْ یوحِشَنَا مَنْ قَعَدَ عَنَّا»[1]؛ (… چون خدا با ما است نیازی به دیگری نیست، حقانیت با ما می باشد و کناره گیری عده ای از ما هرگز سبب وحشت ما نخواهد شد). آری! امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در چنین انتظاری به سر می برد و با چنین ایمانی در این شب یلدای زندگی، استوار و تزلزل ناپذیر ایستاده است و جامعه منتظر و امت چشم به راه نیز باید این ویژگی ها را در امام موعود(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و منتظَر خویش، نیک بشناسد و تا حد امکان مانند خود او در انتظار باشد.[2]
پی نوشت ها:
[1] الغیبة (للطوسی) / کتاب الغیبة للحجة، طوسى، محمد بن الحسن ، محقق / مصحح: تهرانى، عباد الله و ناصح، على احمد، دار المعارف الإسلامیة، ایران، قم، چاپ اول ، 1411 ق، ص 285، (4 - فصل بعض معجزات الإمام المهدی(ع) و ما ظهر من جهته(ع) من التوقیعات على یدی سفرائه)؛ الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسی)، طبرسى، احمد بن على ، محقق / مصحح: خرسان، محمد باقر، نشر مرتضى ، مشهد، چاپ اول ، 1403 ق ، ج 2، ص 467، احتجاج الحجة القائم المنتظر المهدی صاحب الزمان(صلوات الله علیه و على آبائه الطاهرین)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى ، محقق / مصحح: جمعى از محققان ، دار إحیاء التراث العربی ، بیروت ، چاپ دوم، 1403 ق ، ج 53، ص 178، باب 31 (ما خرج من توقیعاته(ع))، ح 9.
[2] گردآوری از: موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چاپ هفتم، 1390، ص 83.
کلمات کلیدی
انتظار | امام زمان(ع) | مفهوم انتظار |
لینک کوتاه :
موارد مرتبط با کلیدواژه
انتظارمقالات
انتظار طرحی نو در تدریس عقاید اسلامی امام آشتیانی 315 319 می دانیم انتظار کلمه ای…
در محضر مبارک حضرت آیة الله مهدوی کنی به مناسبت خجسته میلاد حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف »مقالات
بسم الله الرحمن الرحیم والصلوة و السلام علی نبینا و حبیب قلوبناابی القاسم محمدصلی الله علیه وآله وع…
حافظ و انتظارمقالات
انتظار فطری است، یعنی در همه ادیان و مکاتب، همچون اگزیستانسیالیسم، کُمونیسم، مارکسیسم و حتی اُومانیس…
دین و انتظار آدمیمقالات
دین نیز که روشنترین و ساده ترین و بنیادیترین گرایش آدمی است در تب و تاب تحولات جهان مدرن دچار دشواری…
آب را از سرچشمه مبندید (خاستگاه مساله «انتظار بشر از دین»)مقالات
بر همین اساس آقای سروش روش امثال مرحوم بازرگان را، که پاسخ این سؤال را از درون دین می جویند و تلاش م…
انتظار از دینمقالات
البته می توان رفتار آدمیان را به هنگام پیدایش و ظهور ادیان مورد تفسیر قرار داد و براساس مباحث انسانش…
ارسال نظر
نویسنده *
ایمیل
متن *
ارسال
نظرات کاربران
+-
حقوق مادی و معنوی اين پايگاه متعلق به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی است و نشر غیرمجاز محتوای آن پیگرد قانونی دارد.
میزبانی شده توسط مرکز داده نور
صفحه اصلی
تماس با ما
درباره ما
قوانین و مقررات