نهج البلاغه و امام علی
امام علی علیه السلام:
#بيعت_عمومي مردم با امير المؤمنين عليه السّلام?
?روز بيعت، فراواني مردم چون يالهاي پر پشت گفتار بود، از هر طرف مرا احاطه كردند، تا آن كه نزديك بود حسن و حسين عليه السّلام لگد مال گردند و رداي من از دو طرف پاره شد.
?مردم چون گلّه هاي انبوه گوسفند مرا در ميان گرفتند. امّا آنگاه كه به پاخاستم و حكومت را به دست گرفتم، جمعي پيمان شكستند و گروهي از اطاعت من سرباز زده و از دين خارج شدند و برخي از اطاعات حق سر بر تافتند،
?گويا نشنيده بودند سخن خداي سبحان را كه ميفرمايد: «سراي آخرت را براي كساني برگزيديم كه خواهان سركشي و فساد در زمين نباشند و آينده از آن پرهيزكاران است»
?آري به خدا آن را خوب شنيده و حفظ كرده بودند، امّا دنيا در ديده آنها زيبا نمود، و زيور آن چشمهايشان را خيره كرد.
@NahjolbalagheMeshkin.
#مسؤوليتهاي_اجتماعي ?
?سوگند به خدايي كه دانه را شكافت و جان را آفريد، اگر
✅حضور فراوان بيعت كنندگان نبود
✅و ياران حجّت را بر من تمام نميكردند
✅و اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود كه برابر شكم بارگي ستمگران و گرسنگي مظلومان، سكوت نكنند،
#مهار_شتر_خلافت را بر كوهان آن انداخته، رهايش ميساختم و آخر خلافت را به كاسه اوّل آن سيراب ميكردم، آنگاه ميديديد كه
◀️دنياي شما نزد من از
#آب_بيني_بزغاله_ای_بی_ارزشتر_است.
??گفتند: در اينجا مردي از أهالي عراق بلند شد و نامه اي به دست امام عليه السّلام داد و امام عليه السّلام آن را مطالعه ميفرمود، گفته شد، مسايلي در آن بود كه ميبايست جواب ميداد. وقتي خواندن نامه به پايان رسيد، ابن عباس گفت يا امير المؤمنين چه خوب بود سخن را از همان جا كه قطع شد آغاز ميكرديد امام عليه السّلام فرمود: هرگز اي پسر عباس،
?شعله اي از آتش دل بود، زبانه كشيد و فرو نشست
ابن عباس ميگويد، به خدا سوگند بر هيچ گفتاري مانند قطع شدن سخن امام عليه السّلام اين گونه اندوهناك نشدم، كه امام نتوانست تا آنجا كه دوست دارد به سخن ادامه دهد.
? نهج البلاغه، خطبه ۳ (شقشقیه)
#قسمت_چهارم
?به بزرگترین کانال #نهج_البلاغه بپیوندید ?
https://telegram.me/joinchat/BeGECj27tvT25Nek50MMvg
??امام علی علیه السلام:
? الْبُخْلُ عَارٌ وَ الْجُبْنُ مَنْقَصَةٌ
? وَ الْفَقْرُ يُخْرِسُ الْفَطِنَ عَنْ حُجَّتِه
?ِ وَ الْمُقِلُّ غَرِيبٌ فِي بَلْدَتِهِ.
? بخل ننگ، و ترس نقصان است.
? و تهيدستي مرد زيرك را در برهان كند مي سازد
? و انسان تهيدست در شهر خويش نيز بيگانه است.
? نهج البلاغه، حکمت ۳
?به بزرگترین کانال #نهج_البلاغه بپیوندید ?
https://telegram.me/joinchat/BeGECj27tvT25Nek50MMvg
??امام علی علیه السلام:
? الْعَجْزُ آفَةٌ
? وَ الصَّبْرُ شَجَاعَةٌ
? وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ
? وَ الْوَرَعُ جُنَّةٌ
? وَ نِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَي.
? ناتواني آفت
? و شكيبايي شجاعت
? و زهد ثروت
? و پرهيزكاري سپر نگهدارنده است.
? و چه همنشين خوبي است، راضي بودن و خرسندي.
?نهج البلاغه، حکمت ۴
?به بزرگترین کانال #نهج_البلاغه بپیوندید ?
https://telegram.me/joinchat/BeGECj27tvT25Nek50MMvg
#اندرز_به_مردم
??امام علی علیه السلام:
? شما مردم به وسيله ما، از تاريكيهاي جهالت نجات يافته و هدايت شديد و به كمك ما، به اوج ترقي رسيديد، صبح سعادت شما با نور ما درخشيد
? كر است گوشي كه بانگ بلند پندها را نشنود و آن كس را كه فرياد بلند، كر كند، آواي نرم حقيقت چگونه در او اثر خواهد كرد؟
? قلبي كه از ترس خدا لرزان است، همواره پايدار و با اطمينان باد
? من همواره منتظر سرانجام حيله گري شما مردم بصره بودم و نشانه هاي فريب خوردگي را در شما مي نگريستم
? تظاهر به دينداري شما پرده اي ميان ما كشيد ولي من با صفاي باطن درون شما را مي خواندم.
? من براي واداشتن شما به راههاي حق، كه در ميان جاده هاي گمراه كننده بود بپا خاستم در حالي كه سرگردان بوديد، و راهنمايي نداشتيد، به دنبال رهبر و راهنما بوديد اما او را نمي يافتيد
? امروز زبان بسته را به سخن مي آورم، دور باد راي كسي كه با من مخالفت كند، از روزي كه حق به من نشان داده شد، هرگز در آن شك و ترديد نكردم،
? كناره گيري من چونان حضرت موسي (ع) برابر ساحران است كه بر خويش بيمناك نبود، ترس او براي اين بود كه مبادا جاهلان پيروز گردند و دولت گمراهان حاكم گردد
? امروز ما و شما بر سر دوراهي حق و باطل قرار داريم، آن كس كه به وجود آب اطمينان دارد تشنه نمي ماند.
?نهج البلاغه، خطبه ۴
?به بزرگترین کانال #نهج_البلاغه بپیوندید ?
https://telegram.me/joinchat/BeGECj27tvT25Nek50MMvg
??امام علی علیه السلام:
? الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ كَرِيمَة
?ٌ وَ الْآدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ
? وَ الْفِكْرُ مِرْآةٌ صَافِيَةٌ.
? دانش، ميراثي گرانبها
? و آداب، زيورهاي هميشه تازه
? و انديشه، آيينه اي شفاف است.
?نهج البلاغه، حکمت ۵
???????????????
#شرح_و_تفسیر ??
✅امام در این بخش از کلمات قصار اشاره به سه نکته مهم مى کند
◀️نخست مى فرماید: «علم و دانش میراث گرانبهایى است»; (الْعِلْمُ وِرَاثَةٌ کَرِیمَةٌ).
اشاره به این که گرانبهاترین میراثى که انسان از خود به یادگار مى گذارد علم و دانش است و به ارث گذاشتن مواهب مادى افتخارى است.
◀️در دومین جمله مى فرماید: «آداب (انسانى)، لباس زیبا و کهنگى ناپذیر است»; (وَالاْدَابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَةٌ).
منظور از «آداب» فضایل اخلاقى مخصوصاً چیزهایى است که مربوط به روابط اجتماعى است مانند: تواضع، امانت، صداقت، محبت، خوشرفتارى، فصاحت و بلاغت در بیان.
«حُلَل» جمع «حُلَّه» به معناى لباس زینتى است.
«مُجَدَّدَة» به معناى چیزى است که پیوسته تجدید و نو مى شود و هرگز کهنه نخواهد شد.
بر این پایه، مفهوم کلام امام(علیه السلام) چنین است که این صفات برجسته انسانى همچون لباس هاى زیبایى است که آدمى در تن مى کند و هرگز فرسوده نمى شود بر خلاف لباس هاى ظاهرى که هم کهنه مى شود و هم ممکن است دست سارقان به آن دراز شود و هم جنبه ظاهرى دارد و در اعماق وجود انسان تأثیر گذار است.
◀️سپس امام در سومین جمله مى فرماید: «فکر آئینه صافى است»; (وَالْفِکْرُ مِرْآةٌ صَافِیَةٌ).
منظور از فکر همان اندیشیدن پیرامون مسائل مختلفى است که بر انسان وارد مى شود و به تعبیر فلاسفه حرکتى ذهنى است به سوى مقدمات و از مقدمات به سوى نتیجه ها. هرگاه این اندیشه از هوا و هوس و حجاب هاى معرفت دور بماند، آئینه شفافى خواهد بود که چهره حقایق را به انسان نشان مى دهد و راه صحیح را در پرتو آن مى یابد، دوست را از دشمن و صواب را از خطا و حق را از باطل خواهد شناخت.
به همین دلیل برترین عبادت در روایات اسلامى تفکر شمرده شده است
?به بزرگترین کانال #نهج_البلاغه بپیوندید ?
https://telegram.me/joinchat/BeGECj27tvT25Nek50MMvg