شبهه اگر امام حسين براي حکومت نرفت پس چرا اهل بيتش را نيز با خود برد؟
اگر امام حسين براي حکومت نرفت پس چرا اهل بيتش را نيز با خود برد؟مگر کوفيان نامه ندادند کوفه براي شما محيا است؟مگر هدف امام از بين بردن کفر نبود؟پس چرا به جنگي که ميدانست آخرش شکست است تن داد؟؟؟؟؟؟؟؟آيا نميتوانست در فرصتي مناسب يزيد را نابود کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
با سلام
دوست گرامي
لطفا مباحث را با هم خلط نکنيد شما در نطر قبلي گفتيد چون يزيد قول حکومت به امام را داده بود بخاطر آن امام حسين عليه السلام به کوفه رفت که در جواب گفتيم چنين نبوده بلکه با ذکر مطالبي از زبان خود حضرت بيان داشتيم که هدف حضرت قيام بر عليه حاکم ظالم بوده است اما اينجا بحث را عوض کرده و وارد بحث ديگري شديد دراينجا نيز بايد به شما بگوييم امام که به کوفه مي رفتند بخاطر برپايي حکومت اسلامي بود امام نه آن حکومتي که در نظر شماست که گفتيد از طرف يزيد مي رفت
اما در خصوص اينکه چرا حضرت اهل بيت خود را به کوفه برد اينجا شما بايد چند چيز را در نظر داشته باشيد که اولا: امام حسين عليه السلام معصوم است و ايشان تکليف خود را بهتر از من و شما مي فهمد لذا ايشان چيزي را مي دانست که بقيه آن را نمي توانستند درک کنند به عنوان مثال اگر امام اهل بيت خود بويژه حضرت زينب عليها السلام را به کربلا نمي برد چه کسي بايد واقعا عاشورا را که چه اتفاق و چه جنايتي اتفاق افتاده را گزارش مي داد ؟لذا امام حسين عليهالسّلام با تدبير و حسابگري دقيق زنان و فرزندان را همراه خود به کربلا برد تا راوي رنجها و گزارشگر صحنههاي عاشورا و پيام رسان خون شهيدان باشند و سلطه يزيدي نتواند بر آن جنايت عظيم پرده بکشد يا قضايا را به گونهاي ديگر وانمود کند.
حضرت ميدانست که ايشان و يارانش توسط سپاه يزيد به شهادت ميرسند و هيچ کس از افراد بشر به اين فاجعه و هدف آن آگاه نميشوند. پس احتياج به مروجيني دارد که نداي حق و حقيقت را به گوش انسانهاي عاقل برسانند و آن مروجين اهل بيت و زنها و بچههاي او بودند که مکمل قيام خونين کربلا بودند.
ثانيا:امام حسين(ع) با همراه بردن اهل بيت(ع), مردم را به فداکاري دعوت مي کرد و پيامش اين بود که براي رسيدن به هدف والا و با ارزش, بايد از جان و مال و فرزند و زن گذشت. از سوي ديگر, کساني که حسين(ع) را ياري مي کردند, اگر او را در ميان خانواده اش ياري مي کردند، بسيار شايستهتر بود؛ چنانکه تنها گذاشتن او در ميان آنها ناپسند بود
ثالثا:برخي انيز اين چنين احتمال داده اند که اگر اهل بيت امام(ع) در مدينه مي ماندند، امنيت آنان از سوي دشمن به خطر مي افتاد؛ چون اگر امام آنها را در مدينه باقي مي گذاشت و خود به همراه اصحاب و ياران به کربلا مي رفت، يزيديان براي بيعت گرفتن از امام آنها را دستگير و زنداني مي کردند و در اين صورت امام يا به خاطر آزادي اهلبيت تسليم دشـمن ميشد, يا بدون اعتنا به اهل بيت, قيام خود را به انجام ميرساند که در هردو صورت نهضت او در نطفه خفه ميشد يا بينتيجه مي ماند.
رابعا:علت اينكه به رغم آگاهي ازخطرات سفر امام اهل بيت خود را همراه خود به سوي كوفه برد، اين بود كه به واسطه الهامي كه از عالم معنا به اباعبدالله (ع) شده بود و پيامبر (ص) در عالم رويا به ايشان فرمود: (ان شاالله ان يراهن سبايا) بحارالانوار ، ج 44 ، ص 364 حضرت فهميد كه اسارت اينها مورد رضاي حق است، يعني ، حضرت مصلحت تشخيص داد كه اهل بيت خود را همراه ببرد. در حقيقت امام (ع) با اين كار، پيام آوران خود را مناطق مختلف حتي به قلب حكومت دشمن فرستاد تا پيام خود را به گوش همگان رساند.
اما اينکه شما مي گوييد چرا امام در فرصت مناسب قيام نکرد تا يزيد را نابود کند، احتمالا شما از تاريخ آن زمان اطلاع دقيقي نداريد زيزا امام در شرايطي بود که اگر در همين فرصت بدست آمده قيام نمي کرد بايد با يزيد که تهديد به قتل مي کرد، بيعت مي کرد اين مطلب هم در سخنان امام وجود دارد و هم از برنامه دشمن استفاده مي شود. امام حسين عليه السلام به هيج عنوان نمي توانست با يزيد بيعت کند زيرا بيعت حضرت پيامد هاي منفي زياد داشت. بيعت امام مساوي بود با به رسميت شناختن حکومت غير مشروع يزيد. اگرامام بيعت مي کرد خود مردم بيش از پيش در مورد اسلام و نظام اسلامى به اشتباه مى افتادند و اسلامى باقى نمى ماند.
و اگر بنا باشد فقط در صورت پيروزي ظاهري فقط اقدام به کاري کرد، در اين صورت بايد به پيامبر صلي الله عليه و آله نيز اشکال کرد که چرا به جنگ احد اقدام کرد که موجب شد که بهترين ياران حضرت از جمله حمزه را از دست بدهد و در ظاهر دشمن پيروز شود آيا مي شود گفت پيامبر (ص) بدون تدبير اقدام کرد؟! امام با حرکتش مشروعيت مردمي حکومت بنياميه را زير سؤال برد لذا يزيد بعد از شهادت امام (ع) بخاطر خطر سقوط حکومتش، عبيدالله را متهم به انجام اين عمل نموده و او را سرزنش کرد
بنابراين شما بايد اين اصل را در نظر داشته باشيد که امام حسين عليه السلام داراي مقام عصمت است لذا کاري را بر خلاف رضاي خدا انجام نمي دهد و هر کار او حساب شده و بدون اشتباه است شما اگر به زوايايي ديگر اين قيام از جمله احياء و زنده نمودن برخي از ارزشها مانند قيام و شهادت در مقابل حکومت جائران و مستکبران، نگاه کنيد مي بينيد که حضرت چه کار عظيمي و با ارزشي را انجام دادند
موفق باشيد
گروه پاسخ به شبهات