براى چه خداوند متعال حجرالاسود را در ركنى كه فعلا در آن است قرار داد نه در اركان ديگر؟
از حضرت ابا عبد اللَّه عليه السّلام پرسيدم:
براى چه خداوند متعال حجرالاسود را در ركنى كه فعلا در آن است قرار داد نه در اركان ديگر؟
و براى چه بوسيده مى شود؟
و براى چه از بهشت اخراج شد؟
و براى چه ميثاق و عهد بندگان در آن قرار داده شده نه در ساير اركان فدايت شوم از اين علل مرا با خبر كنيد كه سرگردان و متحيّر مى باشم؟
بكير مى گويد: امام عليه السّلام فرمودند:
از مسأله بسيار مشكل و سختى پرسيده و پى گيرى نمودى، پس بدان و دلت را فارغ بدار و گوش فرا بده ان شاء اللَّه به تو خبر مى دهم، خداوند تبارك و تعالى حجر الاسو را كه سنگ گرانبهايى بود از بهشت بيرون آورد و نزد حضرت آدم قرار داد و در آن ركن را وضع كرد زيرا ميثاق و پيمان خلائق در آن بود و توضيح آن اين است كه:
زمانى كه ذريّه بنى آدم از پشت آنها خارج شده و حق تعالى در همان مكان از آنها اخذ ميثاق نمود و ايشان را رؤيت كرد و نيز از همان مكان طير و پرنده بر حضرت قائم عليه السّلام هبوط نمود، اوّلين كسى كه با قائم آل محمّد عليهم السّلام بيعت نمود همان طير است كه به خدا سوگند جبرئيل عليه السّلام بود و به همان مقام حضرتش تكيه خواهد داد و آن تكيه گاه حجّت و برهان است بر حضرت قائم عليه السّلام چنانچه شاهد است براى هر كسى كه با آن جناب در آن مكان وفاء به عهد كرده و نيز شهادت مى دهد براى كسى
كه ميثاق و عهدى را كه خداوند از بندگان اخذ كرده است به آن حضرت اداء كند.
امّا اين كه آن را بوسيده و استلامش مى كنند علّتش آن است كه با اين وسيله مردم تجديد عهد و ميثاق نموده و بيعت خود را يك بار ديگر تجديد مى نمايند و عهدى را كه از آنها در عالم ميثاق گرفته شده به آن
اداء مى كنند، لذا در هر سال نزد حجر آمده و آن پيمان و ميثاق را با آن تجديد مى كنند مگر توجه نمى كنى كه وقتى به حجر رسيدى مى گوئى: امانتم را اداء كرده و ميثاقم را تجديد نموده تا برايم شهادت دهى كه به عهدم وفاء نمودم.
به خدا
سوگند غير از شيعيان ما احدى آن عهد را وفاء نمى كند و اساسا غير از ايشان هيچ كس آن عهد و ميثاق را نگه نداشته است.
و شيعيان هر گاه نزدش مى آيند ايشان را شناخته و تصديقشان مى كند و ديگران كه به حضورش مى رسند انكارشان كرده و در آنچه مى گويند تكذيبشان مى نمايد و جهتش آن است كه غير از شما شيعيان كسى آن امانت و عهد را حفظ و نگهدارى نكرده در نتيجه به نفع شما و بر عليه و ضرر ديگران شهادت مى دهد يعنى شهادت مى دهد كه شما به عهد وفا كرديد و غير شما آن را نقض و انكار كرده و به آن كفر ورزيده اند و شهادت حجر در روز قيامت حجّت بالغه خداوند متعال بر عليه آنان است در روز قيامت حجر مى آيد در حالى كه زبانى گويا و دو چشم دارد و اين هيأت حجر
همان صورت اوّلى او است كه تمام خلائق او را با آن صورت شناخته و انكارش نمى كنند، بارى هر كسى با آن در دنيا به عهدش وفاء نمود و پيمان و ميثاق را با استلامش تجديد كرد و بدين وسيله نشان داد آن را حفظ كرده و نگاه داشته و امانت را به آن تحويل داده البته حجر بر نفعش شهادت مى دهد و هر كسى آن را انكار نموده و ميثاق را فراموش نموده قطعا در حقّش شهادت به كفر و انكار مى دهد.
و امّا علّت اخراجش از بهشت:
آيا مى دانى اصل حجر الاسود چيست؟
بكير مى گويد: عرضه داشتم: خير.
حضرت فرمودند: حجر فرشته اى عظيم الشأن و از بزرگان ملائكه بوده و وقتى حق عزّ و جلّ از فرشتگان اخذ ميثاق
كرد او اوّلين نفرى از فرشتگان بود كه اقرار نمود و ايمان آورد لا جرم بارى تعالى بر جميع مخلوقات امينش قرار داد و ميثاق خلائق را در او به رسم امانت قرار داد و از تمام مخلوقات اقرار گرفت كه نزد او در هر سال اقرار به ميثاق و عهدى كه خداوند از آنها گرفته است را تجديد نمايند.
???????????
? @zekrroozane