چرا باید تقلید کنیم
2-چرا باید تقلید کنیم ؟ ج: تقلید چند نوع است :
1- تقلید عالم از عالم 2ـ تقلید عالم از جاهل3ـ جاهل از جاهل 4ـ تقلید جاهل از عالم
سه تای اول باطل است و قسم چهارم تقلید جاهل از عالم را منطق صحیح عقل و فطرت ایجاب و اقتضا می کند، بر اثر همین منطق و فطرت است که ما برای ساختن عمارت به سراغ معمار و بنامی رویم. ، خلاصه عقل و فطرت ، ما را در هر رشته ای به کارشناس و متخصص آن رشته ارجاع میکند .
همین منطق است که در تعلیمات دینی و قوانین الهی مردم را به پیروی از فقها یی که در تشخیص احکام الهی مهارت دارند وادار میکند . فقهایی که سالیان دراز با استعداد سرشار خود در راه علم و دانش قدم برداشته تا به مقام شامخ اجتهاد رسیده اند یعنی : قوانین الهی را میتوانند از مدارک اصلی آن استخراج و استنباط کنند و در دسترس مردم بگذارند . فقها یکه که رهبران و راهنمایان دینی مردم می باشند و از طرف پیشوایان بزرگ اسلام این منصب بزرگ به آنها اعطا شده است تا افراد را در تمام شؤون دینی ره راه سعادت رهبری کنند .
در اینجا از این نکته نباید غفلت کرد که علوم بشری دارای رشته های متعدد است و ممکن است یک فرد در عین حال که در یک رشته مهارت فوق العاده ای دارد . از رشته دیگر اصلاً و ابداً اطلاعی نداشته باشد و لذا باید در آن رشته ای که وارد نیست به متخصص و کارشنا سان رجوع کند و از گفته آنها پیروی نماید . ذکر این نکته لازم است که پیروی از مجتهدان مخصوص به فروع فقهی واحکام عملی اسلام است نه مسائل عقیدتی و اصولی وبه عبارت دیگر تقلید و پیروی از مجتهد در فروع دین است نه اصول دین ، زیرا مسائل اصولی مانند شناخت خدا و پیامبران ریشه و پایه مکتب محسوب می شود و آنها را حتماً باید از روی دلیل و منطق دانست ،اما پس از پذیرفتن این اصول ا زروی دلیل و منطق می توان در احکام فرعی که فهم آنها از منابع دینی مانند : قرآن و حدیث و دلایل دیگر احتیاج یه اطلاع از علوم مختلف و تخصص دارد به مجتهدان که متخصصان این مسائل هستند مراجعه کرد همچنین پیروی از آنها در مسائل قطعی و مسلم اسلامی مانند وجوب نماز ، حج ، … نیست زیرا این مسائل را همه می دانند و نیاز به تقلید کردن ندارد . بنابراین تقلید منحصر به احکام فرعی غیر قطعی است .
پاسخ به پرسشهای مذهبی ص 282
پاسخگوئی به سؤالات دینی آستان قدس رضوی