منبر فاطمی
فاطمه(س) صراط مستقیم است
بسم الله الرحمن الرحیم
مقدمه:
یک نفر گفت پل صراط چگونه است، گفتند از مو باریک تر و از شمشیر برنده تر؛ گفت: اصلاً بگو پلی نیست… این در لفظ عامیانه ماست. در تفسیر قمی داریم که پل صراط همان ولایت اهل بیت(سلام الله علیهم) است… علی بن ابی طالب هو الصراط المستقیم، ائمه معصومین علیهم السلام صراط المستقیم است. و در نماز می خوانیم اهدنا الصراط المستقیم. فاطمه(س) صراط مستقیم است، فاطمه وسیله تقرب بین خداو مردم است. توبه حضرت آدم اب البشر بااسماء 5 تن پذیرفته شد. فاطمه(س) و اجر رسالت؛ فاطمه(س) و هل أتی؛ فاطمه(س) درآیه نور وتطهیر.
دریاچه کم کم پرآب می شوند و این از برکت دریاست اگر اب باریکه ای را آن خالق توانا باز نمی کرد رودها هم پر آب و پر برکت نمی شدند. یک دریاچه ای به چاه احساس مباهات و فخر می کرد. چاه گفت آب من از سفره های زیر زمینی و آب باران است و دریاچه گفت: من به منبع بزرگ و عظیمی وصل هستم که هرگز خشک نمی شود وآن دریاست.
آیا محبت و دوستی با حضرت زهرا سلام الله علیها وصل شدن به دریای باعظمت، کبریائی ومنبع نورانی خدای متعال نیست؟
چرا یکی از القاب حضرت زهرا مبارکه است چون ذریه پاک پیامبر صل الله علیه وآله و سلم و نسل حضرت رسول، به حضرت زهرا ختم می شود؛ به همین دلیل سوره کوثر در شأن حضرت زهرا سلام الله علیها نازل شده است و کوثر اعطایی به پیامبر است. برکت به معنی رشد و زیادتی است و مبارک آن چیزی است که از سوی او بسیار به وجود می آید. از عبدالله بن سلیمان نقل شده که می گوید در انجیل درباره حضرت رسول خواندیم که خداوندخطاب به حضرت عیسی علیه السلام چنین می فرماید: آن حضرت زنان متعددی دارد، نسل و ذریه او کم است، نسل او از زن بابرکت و مبارکه ای است که در بهشت خانه ای دارد که درآن خانه ضجه و فریاد و رنج و زحمتی نیست او در آخرالزمان تکفل و سرپرستی خواهد کرد.
خط اتصال و پل ارتباطی ما با خداوند
راستی آیا پیامبر و امامان معصوم در مقابل هدایت انسان ها پولی و مزدی می گرفتند؟ سوره شوری، آیه23.
«قل لا اسألکم علیه اجراً الا الموده فی القربی» بگو پیامبرم از شما مزدی نمی طلبم مگر حب و مودت نزدیکانم.
پیامبر اکرم(ص) واهل بیت، پل ارتباطی مومنین با خداوند و عامل ارتباط خداو مومنین است. در زمان حیات پیامبر محبت به پیامبر و5تن و درحال حاضر هم 14معصوم هستند که این حلقه وعامل ضامن اجرای تمامی دین و حفاظت همه اصالتها است زیرا مودت عامل حرکت و پایگاه امنی برای انسان است. این مطلب دربرگیرنده آیه »اطیعوالله واطیعو الرسول و اولی الامر» که ضامن تعلیم وپرورش است و همچنین همه ما را سوق می دهد به سمت سوال و تعلیم از اهل ذکر که فرمود «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون» سوره توبه آیه122. و این محتوا به آیه « الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشون الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی…» بر می گردد که که لزوم اطاعت، پیروی از اولی الامراست.
در بین اولیاء معصومین بخصوص محبت به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار و مورد نظر اولیاء خدا می باشد و دارای آثار اخلاقی و تربیتی وعبور از بسیاری از مشکلات در آخرت است. «شما را به خدا سوگند می دهم آیا نشنیده اید که رسول خدا (ص) فرمود: فاطمه پاره تن من است و من از اویم وهر که او را بیازارد مرا آزرده؛ خشنودی فاطمه موجب خشنودی من است و خشم و غضب فاطمه خشم و غضب فاطمه، خشم و غضب من است هرکس فاطمه را دوست بدارد مرا دوست داشته و هرکس فاطمه را خشنودکند مرا خشنود ساخته است.
محدثه:
یکی از القاب حضرت زهرا (س) محدثه است؛ «السلام علیک ایتها المحدثه العلیمه» (سلام بر تو ای بانویی که از سوی ملائکه مورد گفتگو قرار گرفتی و صاحب علوم وافر بودی و نتیجه این گفتگوها کتابی بنام مصحف فاطمه(س) است که به گفته امام صادق(ع) تمامی علوم لازم غیبی در آن وجود دارد.
شناخت حضرت زهرا(س) در کلام وحی وروایات
شناخت حضرت زهرا در کلام الهی، خداوند متعال حائز اهمیت است. از جابر به عبدالله انصاری نقل شده که پیامبر(ص) فرمودند: خداوند علی(ع) وهمسر و فرزندانش را حجت های خود بر خلق قرار داد و ایشان درب های دانش و حکمت در امت من هستند کسی که به سبب انسان هدایت شود، همانا به راه راست رهنمون گردیده است دوباره جابر از پیامبر روایت می کند.
حافظ سکانی حنفی، شواهد التنزیل، ج1، ص58.
جابر در جای دیگر می گوید پیامبر(ص) فرمود: به وجود خورشید هدایت شوید، وچون خورشید غروب نمود، به سبب ماه راه یابید، وچون ماه از دیده ها پنهان شده، زهره را رهنما قرار دهید و چون زهره افول کرد به سبب فرقدان به سر منزل مقصود آیید؛ پرسیده شد: ای فرستاده خدا مراد از خورشید و ماه و زهره و فرقدان چیست؟ حضرت فرمودند: خورشید من هستم و ماه حضرت علی علیه السلام زهره حضرت فاطمه سلام الله علیها و فرقدان حضرات حسنین(علیه السلام) هستند که درود خداوند برآنان باد.
1-«فَتَلَقّی آدَمَ مِن رَبّهِ کلماتِ فَتابَ عَلَیه اِنّهُ هُو التواب الرحیم» سوره بقره آیه 37.
حضرت آدم از پروردگارش کلماتی چند بیاموخت، پس خداوند توبه او را پذیرفت زیرا او توبه پذیرو مهربان است. ابن نجار از ابن عباس روایت می کند: از رسول خدا پرسیدم از کلماتی که حضرت آدم آن را آموخت و در نتیجه پروردگار توبه او راپذیرفت چه بود؟حضرت فرمودند: آن کلمات محمد(ص) و علی(ع) و فاطمه(س) و حسن و حسین علیهم السلام بودند که چون حضرت آدم آن را بر زبان آورد، خداوند توبه او را پذیرفت.
2-«اَلَم تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللهُ مَثلاً کَلمهٌ طَیَّبهً کَشَجَرَهٍ طَیَّبَهٍ اَصلُها ثابِتُ وَفَرعُها فی السماءِ» سوره ابراهیم آیه 24.
(آیا ندیدی خداوند چگونه به کلمه ای پاک مثل زده است؟) گفتار پاکیزه اعتقاد درست و ایمان راستین را همگون درختی پاکیزه که ریشه اش پا برجاست و شاخه اش سر برآسمان دارد. از رسول خدا نقل شده که فرمود: «اَنا شَجَرَهٌ وَفاطِمَهُ فَرعُها وَعَلیُّ لِقاحُها وَ حَسَنٌ وَحُسینٌ ثَمَرُه ها و مُحبّیهم مِن اُمَّتی اَو راقُها ثُمَّ قالَ هُم فی جَنَّهِ عَدنِ والذی بَعَثَنی بِالحَقَّ» شواهد التنزیل، ص12.
(من درخت هستم وفاطمه(س)، شاخه ی آن وعلی(ع) بارور کننده اش و حسن و حسین(علیهم السلام)، میوه های آن و دوستان آنها ازمیان امت من، برگهایش هستند آنگاه افزودند: هستم به کسی که مرا به حق برانگیخت، ایشان در بهشت جای دارند.
3- «اِنّا انزلناهُ فی لیلهِ مُبارکَهِ اِنا کُنّا مُنذرین فیها یُفرَقَ کُلُّ اَمرٍ حَکیم.» سوره دخان، آیه 3و4.
(ما آن را شبی مبارک نازل کردیم. مابیم دهنده بودیم در آن شب هر امر حکیم متمایز می گردد.)
امام موسی کاظم علیه السلام در مورد تفسیر این آیه پرسیده شد حضرت فرمودند آن شب، فاطمه سلام الله علیها است و اما فرموده خداوند، در آن تمام امورمحکم متمایز می گردند، می گوید از آن بانو خیرکثیری سر می زند، که مردی فرزانه و مردی فرزانه است. منظور ائمه هستند.
4- «اِنّا انزلناهُ فی لیلهِ القدر…» سوره مبارکه قدر آیه1
علامه مجلسی از امام صادق علیه السلام نقل می کند: مقصود از شب، فاطمه زهرا(س)، و مقصود از قدر، خداوند است. پس هرکس فاطمه(س) را درست بشناسد، قطعاً شب قدر را درک کرده است و همانا او فاطمه(س) نامیده، زیرا خلایق از شناختنش درمانده شده اند.
5- «قُل لا اَساُلُکُم علیه اَجراً الا المَوَدَّهَ فی القُربی» سوره شوری، آیه23.
اهل سنت نقل کرده اند که این آیه که نازل شد از پیامبر پرسیدند، خویشاوندان نزدیک توچه کسانی هستند که مودّت آنها برما واجب است فرمود: علی(ع) وفاطمه(س) و حسن و حسین(علیهم السلام) مانند این حدیث بیش 22نفر از صحابه و تابعین نقل کرده اند.
اجر و مزد رسالت پیامبردر آیات
1. آیاتی که اجر و مزد پیامبر به عهده خداست؛ «و ما اسالکم علیه من اجر اِن اَجری الاعلی رب العالمین» سوره شعرا، آیه109.
2. از برخی آیات بر می آید بازگشت مزد نیز به خود مردم است. «قُل ما سالتکم من اجر فهو لکم » سوره سبا آیه 47.
(بگو هر اجر و پاداش از شما خواسته ام برای خود شماست.)
3. نوع سوم آیه ای است که در آن، اجر و مزد رسالت پیامبر را راهی به سوی خدا معرفی کرده است. «قُل ما اَساَلُکُم عَلَیه مِن اَجرٍ اِلَّا مَن شَآءَ اَن یَتَّخِذَ إلی رَبِّهِ سَبِیلاً» سوره مبارکه فرقان ، آیه57.
( بگو من در برابر آن هیچ پاداش از شما نمی خواهم جز این که کسی بخواهد راهی به سوی پروردگارش بر گزیند.)
نتیجه: در آیه مودت به اجر و مزد، چیزی که سودش به خود مردم باز می گردد.
6- «انما یریدالله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیراً» سوره مبارکه احزاب، آیه 33.
(جز این نیست که خداوند می خواهد از شما اهل بیت هر پلیدی را بزداید و شما را به شایستگی پاک کند.)
بیش از 127 نفر از علمای بزرگ اهل سنت، روایات نزول این آیه را در شأن اصحاب کساء نقل کرده اند تزمذی، احمد حنبل، نسائی، طبرانی، حاکم نیشابوری، بیش از 12نفر از صحابه حدیث کساء را در تفسیر مصداق نقل کرده اند. (امام حسن(ع)، عایشه، ام سلمه، عبدالله بن عباس، انس بن مالک، سعدبن ابی وقاص)
فاطمه زهرا در آیینه ادعیه و زیارات
1. صلوات بر فاطمه زهرا سلام الله علیها
رسول خدا به فاطمه فرمود: ای فاطمه، هرکس برتو درود فرستند، خدا او را آمرزیده و در هر جای بهشت که باشم، به من ملحق می کند. از آیه الله مولی علی معصومی نقل شده جهت توسل به حضرت زهرا 530 مرتبه: «اللهم صل علی فاطمه وابیها و بعلها و بنیها، وبعدد ما احاطه به علمک» بگویید.
(پروردگارا بر فاطمه و پدرش و شوهرش و فرزندانش درود بفرست به اندازه آنچه دانش تو بر آن احاطه دارد.)
آگاهی فاطمه بر همه چیز
حارثه بن قُدامه از سلمان فارسی روایت می کند که عمار یاسر به من گفت: آیا تو را از واقعه ای عجیب آگاه سازم؟ گفتم بگو گفت: دیدم امام علی علیه السلام بر فاطمه سلام الله علیهاو آلها واردشد، حضرت فرمود: نزدیک شوید تا تو را از آنچه که بود و هست تا روز قیامت آگاه کنم عمار می گوید: امیر المومنین(ع) دیدم که بر پیامبر(ص) وارد شد آن حضرت به امام علی سلام الله علیه و آله فرمودند: ای اباالحسن نزدیک بیا، هنگامی که امام آرام گرفت پیامبر فرمودند: آیا تو برایم حدیث می گویی یامن برایت حدیث گویم. امام فرمود: حدیث شنیدن از شما بهتر است. آنگاه پیامبر(ص) فرمود: گویا تو را می بینم که بر فاطمه(س) وارد شده ای و او چنین و چنان گفت؛ علی(ع) فرمود: آیا نور فاطمه(س) از نورماست؟ پیامبر خدا(ص) فرمود: مگر نمی دانی؛ علی(ع) سجده شکر انجام دادند.
آنگاه امام علی(ع) بر فاطمه(س) داخل شد، فاطمه زهرا(س) فرمود: گویا از نزد پدرم باز می گردید آیا می خواهید شما را بر آنچه فرموده خبر دهم؟ ای اباالحسن بدان خداوند متعال نور مرا آفرید… آن نور سرگرم تسبیح و تقدیس حضرت حق بود پس آن نور را در درختی از درختان بهشت به امانت گذاشت که آن درخت پرتوافشان شد. چون پدرم داخل بهشت شد. خداوند از طریق الهام به او وحی نمود که میوه ای از آن چیده و تناول کند. چون چنین نمود خداوند نورم را در صلب او به امانت نهاد، و از آن پس در رحم خدیجه دختر خویلد به امانت نهاده شد. تا اینکه خدیجه مرا بر زمین نهاد، من آن نورم؛ من از آنچه بود و خواهد بود آگاهم. ای اباالحسن! مومن با نورخدای تعالی نظر می کند. عوالم العلوم و المعارف، ج11، ص56.
کیفر سبک شمردن نمازاز دیدگاه حضرت زهرا(س)
فاطمه سلام الله علیها به پیامبر (ص) فرمود: ای پدر کیفر کسانی که نمازشان سستی می کنند چیست؟ فرمود: ای فاطمه(س) کسی که نماز را سبک بشمرد خداوند او را به پانزده خصلت مبتلا می کنند. شش تای آن مربوط به دنیا، سه تا به هنگام مرگ، سه تا قبر و سه تا روز قیامت، زمان خروج از قبر مربوط است. اما آنچه در این دنیا به او می رسد، خداوند برکت را از عمرش می ستاند، رزق و روزی اش را بی برکت می گرداند. سیمای افراد صالح را از چهره اش می گیرد، هر کار شایسته ای که انجام می دهد اجر و پاداشی برایش محسوب نمی دارد دعایش را به آسمان بالا نمی برد و برای او بهره ای از دعای صالحان نیست.
اما درهنگام مرگ اول در حال ذلت و خواری می میرد. دوم در حالی دار فانی را وداع می گوید سوم تشنه از این سرا رخت بر می بندد، به گونه ای که ا گر از رودهای دنیا بنوشد سیراب نمی شود. اما بلاها در قبر اینکه خدا فرشته ای برای آزار و اذیت او در قبر می گمارد دوم قبر رابر او تنگ می گرداند وسوم تاریکی قبرش را فرا می گیرد.
واما گرفتاری هایی که در روز قیامت، زمانی که از قبر خارج می شود، با آنان همراه می گردد اول خدا ملکی را مامور می کند تا او را جلوی دید مردم به روی زمین بکشد ودوم هنگام حسابرسی به شدت از او حساب می گیرد و سوم خداوند نگاهی که نشانه رحمت است به او نمی اندازد و او را پاک نمی گرداند و عذاب دردناکی. مستدرک الوسائل، ج5، ص171و172.
فاطمه (س) کیست؟
چهل شب خودسازی پیامبر(ص) برای پدیدار شدن نور فاطمه؛ پیامبر (ص) برای پدیدار شدن نورفاطمه(س) یک اربعین روزه دار وعبادت کرد. روزه پیامبر (ص) باعلی(ع) وعده ای از اصحاب از جمله یاسر، حمزه و عباس نشسته بودند جبرئیل به صورت اصلی خود نازل شد و گفت: ای محمد(ص) خداوند به شما سلام رسانده و می فرماید: بایدچهل روز روزه بگیری وازخدیجه کناره بگیرید. آن حضرت به خانه نرفت و شب تا صبح به عبادت و برای رفع دلتنگی همسرش خدیجه به عمار گفت برو خانه و به خدیجه بگو که این که تو را ترک کردم از روی بی مهری نیست بلکه به دستورپروردگار است نگران نباش که شما در نیکی برتری داری و زن شایسته ایی هستی، خداوند تعالی روزی چند بار به تو بر ملائکه افتخار می کند و هر شب درخانه را ببند و در بستر بیاسای.
در روزچهلم، میکائیل طبقی را که با دستمال از حریر بهشتی روی آن کشیده شده بود آمد که پیامبر(ص) افطار کند یک خوشه ا نگور، خرما و جامی از آب. بعد از صرف افطار، جبرائیل آب بر دست پیامبر(ص) میکائیل دست ایشان را شست و اسرافیل دست حضرتش را با دستمال خشک کرد.
نتیجه گیری:
فاطمه(س) صراط مستقیم است، فاطمه وسیله تقرب بین خداو مردم است. به فرموده امام موسی کاظم(ع) مقصود از شب قدر، فاطمه(س) است؛ شناخت آن حضرت وپیروی از سیره عملی آنان، ره گشای سعادت دنیوی واخروی برای همه بشریت است. اطاعت از اهل بیت فرازمانی وفرامکانی نیست بلکه این مودت واطاعت پذیری در هر زمان ومکانی ضامن بقای اسلام است.
فاطمه یعنی ستون اهل بیت فاطمه یعنی بتون اهل بیت
فاطمه یعنی مخاطب با خدا فاطمه یعنی تمام عشق و شور
فاطمه یعنی حدیث حق نور فاطمه یعنی تجلی های نور
فاطمه یعنی عصای اهل بیت فاطمه یعنی عطای اهل بیت
مهرورزی ومهربانی پیشه اش عشق درّی تنش در شیشه اش
سینه بی مهر زهرا برزخ است چشم بی اشک زهرا دوزخ است
ماگوشه نشینان غم فاطمه ایم
محتاج عطا و کرم فاطمه ایم
عمریست که از داغ غمش سوخته ایم
دلسوخته ی عمر کم فاطمه ایم
آخرین دعاهای فاطمه و مهر او بر امت اسلامی
اسماء همسر جعفر طیار نقل می کند در ساعت های پایان عمر حضرت زهرا(س) در حق شیعیان دعا می کرد ومی فرمود: پروردگارا! بزرگوارا! به حق پیامبرانی که آنان را برگزیدی و به گربه های حسنین(سلام الله علیهم در فراق من، از تو می خواهم گناهکاران شیعیان من و شیعیان فرزندان مرا ببخشایی.
ماجرای در چه بود؟
«فی بیوت اُذِنَ اللهُ اَن یَرفَعَ ویُذکَرَ فیها اِسمُهُ» سوره نور آیه 36.
(در خانه هایی که خداوند اذن داده رفعت یابید و یاد خدا درآن برده شود. )
خانه زهرا : 1. مدرسه برای آموزش فرزندان وتربیت 2. دارالتعلیم برای زنان مدینه برای پاسخگویی به سوالات شرعی واعتقادی 3. دارالحکمه برای اصحاب خاص پیامبر(ص) 4. معبدی برای عبادت و محراب 5. مهمان خانه ای برای پذیرای از مستمندان و مهمانان 6. کارخانه ای برای کار و تلاش، ریسندگی و بافندگی
قتلگاه محسن فاطمه(س): امام صادق علیه السلام هیچ روزی همچون روز محنت و اندوه مادر کربلا نیست هرجند روزسقیفه و سوزاندن درخانه امام علی علیه السلام و زهرا سلام الله علیها و کشتن محسن با ضرب لگد بزرگتر و وحشتناک تر و تلخ تر است زیرا آن روز اصل و ریشه روز عذاب است.
آخرین لحظات فاطمه
اسماء بنت عمیس می گوید: هنگامی که فاطمه (س) به حال احتضار افتاد به من گفت هنگامی که جبرئیل در ساعت رحلت پیامبر(ص) آمد مقداری کافور از بهشت آورد. پیامبر(ص) آن را سه قسمت کرده یک قسم آن برای خودش برداشت و یک قسم برای علی(ع) ویک قسم باقی مانده برای من است. ای اسما آن را بیاور و کنار سروم بگذار این را گفت و جامه اش به سرش کشید و فرمود: اندکی صبر کن و در انتظار من باش، پس مرا صدا بزن، ا گر جواب تو را ندادم بدان که به پدرم ملحق شده ام؛ اسماء اندکی صبر کرد، پس فاطمه(س) را صدا زد جوابی نشنید صدا زد. ای دختر محمد (ص)، ای دختر بهترین انسانها، ای دختر برترین کسی که بر روی زمین راه می رفت، ای دختر کسی که در شب معراج به جایگاه خاص قرب الهی رسید، باز جواب نشنید؛ اسماء روپوش را کنار زد ناگاه دریافت که فاطمه(س) به لقاء الله پیوسته است… آی آی مادرم مادرم مادرم
وداع فرزندان فاطمه (س)
در روایت آمده علی علیه السلام فرمود: مشغول غسل دادن فاطمه سلام الله علیها شدم او را درون پیراهن، بی آنکه از آن بیرون آورم غسل دادم، به خدا سوگند فاطمه پاک و پاکیزه بود. پس از باقیمانده حنوط رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم او را حنوط کردم و کفن پوشاندم. وقتی که خواستم بندهای کفن را ببندم، صدا زدم ای زینب، ای حسن ای حسین بیاییداز دیدار مادرتان توشه برگیرید. اینک وقت فراق است حسن و حسین با ناله نزد مادرآمدند و گفتند واحسرتا الاسطفی ابداً مِن فَقدِ جَدِّنا محمد المصطفی و اُمُّنا فاطمه الزهرا
آه چه شعله ی حسرت و اندوهی که هرگز خاموش شدنی نیست، برای فقدان جدمان محمد مصطفی(ص) و مادرمان فاطمه(س). ای مادر حسن و حسین وقتی که با جدمان ملاقات کردی، سلام ما را به او برسان و بگو، بعد از تو در دنیا نیست ماندیم. در این هنگام حادثه ای عجیب پیش آمد از زبان امیرالمومنین، من خدا را گواه می گیرم که فاطمه ناله جانگاه کشید و دستهای خود را باز کرد و فرزندانش را مدتی به سینه چسپاند ناگاه شنیدم هاتفی در آسمان صدا زد ای علی(ع) حسن و حسین را از سینه مادرشان بلند کن که سوگند به خدا فرشتگان آسمان هم به گریه انداختند.
نتیجه گیری:
محبت ومودت به فاطمه زهرا(س) واهل بیت عصمت وطهارت، دربرگیرنده آیه «اطیعوالله واطیعو الرسول و اولی الامر» که ضامن تعلیم وپرورش است و همچنین همه ما را سوق می دهد به سمت سوال و تعلیم از اهل ذکر که فرمود «فاسئلوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون» سوره توبه آیه122. و این محتوا به آیه « الیوم یئس الذین کفروا من دینکم فلا تخشوهم واخشون الیوم اکملت لکم دینکم واتممت علیکم نعمتی…» بر می گردد که که لزوم اطاعت و پیروی از اولی الامراست.
بریز آب روان اسما، ولی آهسته آهسته
به جسم اطهر زهرا ولی آهسته آهسته
بریز آب روان تا من، بشویم مخفی از دشمن
تنش از زیر پیراهن، ولی آهسته آهسته
ببین بشکسته پهلویش، سیه گردیده بازویش
تو خود ریز آب بر رویش، ولی آهسته آهسته
همه خواب و علی بیدار، سرش بنهاده بر دیوار
بگرید از فراق یار، ولی آهسته آهسته
حسن ای نورچشمانم حسین ای راحت جانم
بنالید ای عزیزانم، ولی آهسته آهسته
بیا ای دخترم زینب به پیش مادرت امشب
بخوان او را به تاب و تب، ولی آهسته آهسته
روم شب ها سراغ او، به قبر بی چراغ او
کنم زاری ز داغ او، ولی آهسته آهسته
منابع ومأخذ:
1-فرهنگ فاطمه: الفبای شخصیتی حضرت زهرا ،مهدی نیلی پور
2-حضرت فاطمه زهرا(س) از ولادت تاشهادت، مجید نیلی پور
3-اصول مداحی ومصائب ومدایح آل محمد(ص)، اعظم السادات ناصری نژاد
منابع ومأخذ:
1-فرهنگ فاطمه: الفبای شخصیتی حضرت زهرا ،مهدی نیلی پور
2-حضرت فاطمه زهرا(س) از ولادت تاشهادت، مجید نیلی پور
3-اصول مداحی ومصائب ومدایح آل محمد(ص)، اعظم السادات ناصری نژاد