شیرخدا
شیر خدا:
✨از نسیم نغمهی من کنت مولا در غدیر
باغ توحید و رسالت شد شکوفا در غدیر
?جبرئیل عشق مست جذبهی اشراق گفت
با امین وحی پیغام تولا در غدیر
✨فیض اتممت علیکم نعمتی شد بر زمین
از ثری شد غرق نعمت تا ثّریا در غدیر
?بر فراز دست پیغمبر در آن روز بزرگ
پرچم سبز ولایت گشت برپا در غدیر
✨دستها وقتی که با دست علی میثاق بست
داشت لبخند رسُل حق تماشا در غدیر
?وال من والاه شد از لطف آمین مستجاب
عاد من عاداه شد بر آسمانها در غدیر
✨جوش میزد خم در آن غوغای اکملت لکم
شد علی ساقی این جام گوارا در غدیر
?هر که در روز ازل نوشید از خمّ اَلَست
گشت از جام ولایت جرعهپیما در غدیر
✨برکه شد دریا ز موج اشک شوق عرشیان
شد بهشت آرزو دامان صحرا در غدیر
?مقصد از ایجاد هستی خلقت مولا علی است
کشف شد بر خلق راز این معمّا در غدیر
✨انبیا مُهر نبّوت از علی دریافتند
فصل ناب وحی شد تفسیر و معنا در غدیر
?زد قدم موسی عصا در دست بر تجدید عهد
ز آسمان آمد پی تبریک، عیسی در غدیر
✨قدسیان دیدند سوز ماتم ابلیس را
نالهاش پر کرد گوش کهکشان را در غدیر
شاعر:
?محمود شریفی (کمیل کاشانی)
?بر بلندای فلک ذکر ملائک یا علی ست
هر که گوید یا علی ، در روز محشر با علی ست
?در طواف کعبه گر با دیدهی دل بنگری
هر طرف آیینهای باشد کز آن پیدا علی ست
?گر خدا خوانم علی را، کفر باشد کفر محض
به که گویم المثنای حق یکتا علی ست
?ای یهودی، ای مسیحی، ای مسلمان، ای فلان !
رکن کعبه، چلچراغ مسجد الاقصی علی ست
?در شب معراج احمد نور از لب نور بود
دید در افلاک، ماه لیله الاسرا علی ست
?مردگان دم میگرفتند ز عیسای مسیح
غافل از آن که مسیحای دو صد عیسی علی ست
?اوست سرّ اسم اعظم، واقف است او بر امور
راز پنهان در عصای پنجهی موسی علی ست
?با علی بودن علو و عزت و آزادگی ست
جبرئیل عرش را استاد بی همتا علی ست
?خواستگاران فراوان داشت دخت مصطفی
از خدا دستور آمد همسر زهرا علی ست
?بر فراز آسمانها هم حکومت حق اوست
حاکم و فرمانروای عالم بالا علی ست
?از غدیر خم چه میدانی؟ نمیدانی بدان
بعد پیغمبر امام و رهبر و مولا علی ست
?اوست باب الله ، باب العشق ، باب المعرفت
شیعیان باب گرام زینب کبری علی ست
?تا ابد پروندهی شیعه بدون خدشه است
قاضی دیوان کیفر، صاحب الامضاء علی ست
شاعر:
?سیدحسن خوشزاد
《 عقد اُخُوَت میان ارکانِ اسلام 》
یکی از افتخارات ویژه حضرت علی (ع)، انتخاب وی از سوی پیامبر (ص)، به عنوان برادر خویش در جریان مؤاخات (پیمان برادری) پس از هجرت به مدینه بود.
ابن هشام ضمن ذکر رخداد مؤاخات میان مهاجر و انصار، از قول ابن اسحاق، خبر عقد برادری میان پیامبر و امام علی را آورده است. در مورد این شان علی (ع)،در تاریخ طبری و به تبع آن ابن اثیر، روایتی ذکر نشده و آنها این امر مهم را مسکوت گذاشته اند .
منبع:
? سیره نبوی/ج ۲/ ص ۵۰۵
?امام علی در مقام دامادی رسول خدا?
?وقتی علی بن ابی طالب، فاطمه (س) دختر رسول خدا را به سوی مدینه آورد، هنوز با او ازدواج نکرده بود و دو ماه پس از هجرت، رسول خدا فاطمه را به او تزویج کرد .
?مسلم است که حضرت فاطمه خواستگاران بسیاری داشت. ابوبکر و عمر نیز چون خواست خود را با پیامبر در میان نهادند، رسول خدا گفت که منتظر قضاء الهی است . هنگامی که حضرت علی (ع) فاطمه را از پیامبر خواستگاری کرد، رسول خدا پذیرفت و چون عده ای لب به اعتراض گشودند، فرمود:
من فاطمه را به علی تزویج نکردم، بلکه خدا او را تزویج کرد .
?مساله ازدواج زهرای اطهر با مولای متقیان امری مهم است. به طوری که وقت عاص بن وائل سهمی، به طعنه، پیامبر را ابتر و منقطع از نسل خواند، خداوند سوره کوثر را در شان و مرتبت فاطمه زهرانازل کرد.
ابن اسحاق این مطلب را بدون ذکر نام حضرت فاطمه آورده است.
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
منابع:
?تاریخ یعقوبی / ج ۲/ص ۴۱
?الطبقات الکبری/ ج ۸ / ص ۱۱
?تاریخ یعقوبی/ج ۲ / ص ۴۱
?سیره نبوی/ج ۲/ ص ۳۹۳
⚔️حضور مولاعلی (ع) در جنگ های عصر خاتم المرسلین ⚔️
?براساس شواهد و مدارک تاریخی حضرت علی (ع) در غزوات و سریه های صدر اسلام، نقش مؤثر و سرنوشت سازی داشته است . با بررسی اجمالی جنگها در عصر رسول اکرم بیست وشش غزوه رخ داد و سی و پنج تا چهل و هشت ماموریت جنگی و شناسایی انجام گرفت.
?به نقل اکثر مورخان اعم از شیعه و سنی، مولای متقیان در همه غزوات جز «تبوک » شرکت داشت و به عنوان دومین شخصیت نظامی پس از خاتم پیامبران ایفای نقش کرده است .
———————————————-
منابع:
?الکامل/ج ۱/ ص ۶۵۲
?طبقات الکبری/ ج ۳/ ص ۲۴
?نقش مولای متقیان در جنگ بدر?
?در جنگهای صدر اسلام پرچمدار، نقش مهم و خطیری داشت و پرچمدار بودن از فضایل اصحاب به شمار می آمد .
در جنگهای عصر رسول الله ، علی (ع) به خاطر شجاعت خود، معمولا پرچمدار سپاه اسلام بود .
برخی از راویان سعی کرده اند این فضیلت را نادیده بگیرند . ابن اسحاق درباره پرچم سپاه اسلام در جنگ بدر می نویسد:
دو پرچم سیاه در جلوی سپاهیان رسول خدا بود،یکی با نام «عقاب » در دست علی و دیگری در دست یکی از انصار .
? ابن اسحاق همچنین کشته شدن بن عتبه را در جنگ تن به تن با حضرت علی علیه السلام ذکر کرده،سپس فهرست جنگجویان قریش را که در جنگ بدر به دست امام علی کشته شدند ، آورده است .
وی این مطلب را نیز آورده که علی علیه السلام با زبیر، سعد وقاص و عده ای دیگر برای گرفتن خبر از حرکت قریشیان به سوی مدینه ، سر چاه بدر رفتند و دو نفر را دستگیر کردند .
این امر حاکی از آن است که حضرت علی به دستور پیامبر(ص)، مسؤول کسب اطلاعات از مواضع دشمن بوده است .
?طبری نیز درباره نقش حضرت علی (ع) در جنگ بدر، به همان مواردی که ابن هشام از ابن اسحاق درباره پرچمداری، کشتن ولید و مساله خبرگیری از حرکت دشمن و رفتن به سر چاه بدر آورده، اشاره کرده است .
اما ابن اثیر، در این مورد مطلبی را ذکر نکرده است .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منابع:
?سیره نبوی/ج ۲/ص ۶۱۳
?تاریخ طبری/ج ۳/صفحات ۹۴۹-۹۵۴-۹۵۶
@EMAMEAVVAL
« لا فتی الا علی لا سیف الا ذوالفقار »
⚡️وقتی جنگ در احد شدت گرفت، پیامبر زیر پرچم انصار نشست و برای علی بن ابی طالب پیغام فرستاد که پرچم را پیش ببرد.
در این هنگام بن ابی طلحه که پرچمدار مشرکان بود، علی را به مبارزه طلبید .
آن دو به نبرد پرداختند و اندکی بعد، ابی طلحه با ضربه علی مجروح شد. اما حضرت برای کشتن به او نزدیک نشد.
و فرمود: دانستم که خدا او را خواهد کشت.
⚡️همچنین نقل است که رسول خدا در احد،
در حفره ای که دشمن کنده بود، افتاد .
امام علی اورا یاری کرد ودستش را گرفت .
در پایان جنگ احد نیز پیامبر علی را برای آگاهی از جهت حرکت لشکر قریش و مقاصد آنها فرستاد که مولا فرمود:
من در پی آنها رفتم و دیدم که قصد مکه را دارند.
ابن هشام می نویسد: برخی از آگاهان به من خبر دادند که ابن ابی نجیح گفت:
روز احد منادی ندا می داد: «لا سیف الا ذوالفقار و لا فتی الا علی »
⚡️طبری نیز جریان نبرد تن به تن حضرت علی با پرچمدار مشرکان ابو طلحه را آورده و از حملات مکرر حضرت علی (ع) در صحنه جنگ احد می نویسد و اینکه جبرئیل گفت:
ای پیامبر خدا! از خود گذشتگی این است و پیامبر گفت: او از من است و من از اویم . جبرئیل گفت: من نیز از شمایم . گونید در این وقت بانگی برآمد که شمشیری جز ذوالفقار و جوانمردی جز علی نیست .
⚡️طبری آورده: وقت مصعب بن عمیر در جنگ احد کشته شد، پیامبر پرچم را به دست علی داد و در جریان زخمی شدن پیامبر و شایعه کشته شدن ایشان، ازجمله همراهان وی که پیامبر را به سمت دره احد بردند تا ازدست دشمنان قریش مصون ماند، علی بن ابی طالب بود.
او همچنین فرمان پیامبر را، در خبرگیری از حرکت دشمنان، توسط امام علی روایت کرده است.
⚡️ابن اثیر در تاریخ کامل، ماجرای چگونگی حضور علی علیه السلام در جنگ احد، دلاوری وی در کشتار مشرکان قریش، ندای جبرئیل در تقدیر شجاعت مولای متقیان در حین جنگ ، پرچمداری ایشان پس از مصعب بن عمیر در احد، رسیدگی به پیامبر در جریان زخمی شدن و وظیفه تعقیب دشمنان و گزارش دادن از حرکت آن لشکر به سمت مکه را بطور کامل و شبیه آنچه که طبری آورده، روایت کرده است .
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
منابع:
?سیره النبوی/ج۲/ صفحات ۷۷ و ۷۸
?تاریخ طبری /ج۳/ ص ۱۰۲۲
?الکامل/ج۳ /ص ۹۸۶- ۹۹۵
?ضربتِ سرنوشت ساز مولای متقیان به غول بی شاخ و دم در جنگ خندق
?ابن هشام، روایت ابن اسحاق در عبور کردن عمر وبن عبدود از گوشه خندق و مبارزه طلبی او را آورده که در پاسخ به او، حضرت علی (ع) اعلام آمادگی کرد و در این نبرد، عبدود جنگاور مشهور عرب به دست علی (ع) کشته شد .
سپس چهار بیت شعر منسوب به علی بن ابی طالب را آورده و افزوده است که بیشتر آشنایان شعر، در نسبت دادن این اشعار به علی تردید کرده اند .
?طبری و به تَاَسی از او، ابن اثیر نیز روایت حضور مؤثر علی در جنگ خندق و ماجرای مبارزه طلبی عبدود و نبرد تن به تن آن دو را بطور کامل آورده اند که سرانجام در این مبارزه، عبدود به دست مولای متقیان کشته شد.
?از آنجا که جنگ خندق (احزاب)، از جمله جنگهای مهم و طراحی شده از سوی جمعی از مشرکان علیه مسلمانان مدینه بود و طولانی و فرسایشی شدن آن برای هر دو گروه کفار و مسلمانان ملال آور شده بود، حضور علی (ع) و رشادتهای وی در کشتن سران جنگجوی مشرکان، بخصوص عبدود، تاثیر بسزایی در تقویت روحیه مسلمانان داشت و سرآغازی برای نابودی سایر مشرکان و درنتیجه شکست و بازگشت آنان به سوی مکه شد .
?به همین دلیل این ضربه سرنوشت ساز علی در جنگ خندق، برتر از عبادت جن و انس شهرت یافت، که از جمله فضیلتهای منتسب به علی بن ابی طالب است . خداوند در سوره احزاب، به برخی از رویدادهای جنگ و نیز روحیات مسلمانان و مشرکان اشاره کرده است.
…………………………………………..
منابع:
?سیره نبوی/ ج ۳ /صفحات ۲۳۵ و ۲۳۶
?تاریخ طبری/ج ۳ /ص ۱۰۷۵
? الکامل/ج ۳/ص ۱۰۲۰
?نهیبِ مولا علی (ع) و هراس دشمنان از ایشان
?در مورد حضور علی (ع) در غزوه بنی قریظه، یک روایت از ابن اسحاق آورده شده که گفت: رسول خدا، علی بن ابی طالب را با پرچم خود به سوی بنی قریظه فرستاد .
علی (ع) تا نزدیک قلعه دشمن رفت و سخن زشتی از آنان درباره پیامبر شنید.
بازگشت و وقتی به رسول خدا رسید گفت: هرگز نباید از این خبیثان درگذری! رسول خدا فرمود: چرا، آیا درباره من چیز بدی از آنها شنیدی؟ گفت: آری! حضرت فرمود: اگر مرا می دیدند، چیزی نمی گفتند .
?در روایت دیگری ابن هشام می نویسد: برخی از موثقان اهل علم برایم نقل کردند که علی بین ابی طالب درحالی که مسلمانان، قلعه بنی قریظه را در حصار داشتند، فریاد می زد: «یا کتیبة الایمان » ، آنگاه خود با زبیر قدم پیش نهاد و گفت: به خدا سوگند یا مانند حمزه ربت شهادت می چشم یا قلعه شان را می گشایم . پس بنی قریظه با هراس گفتند: ای محمد، ما حکمیت سعدبن معاذ را می پذیریم .
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
منابع:
?سیره نبوی/ج ۳ /ص ۲۴۵
?سیره نبوی/ ص ۲۵۱
?ماجرای فتح قلعه خیبر توسط شیر خدا
?ابن اسحاق خبر فرستادن ابوبکر و عمر را برای فتح قلعه خیبر آورده است که آنان هریک رفتند و برگشتند اما آنجا را فتح نکردند، تا آنکه پیامبر(ص) فرمود:
«فردا پرچم را به دست مردی می دهم که خدا و پیامبرش را دوست دارد و خدا و پیامبرش نیز او را دوست دارند و خدا به دست او قلعه ها را فتح می کند .»
سپس خبر فتح خیبر و استفاده از آن را به عنوان سپر، توسط مولای متقیان نقل شده.
?طبری و ابن اثیر جریان فتح خیبر به دست مولا را بطور کامل روایت کرده و نوشته اند که پس از عدم موفقیت ابوبکر و عمر در فتح قلعه خیبر، پیامبر فرمود:
فردا پرچم را به دست کسی خواهم داد که خدا و پیامبرش او را دوست دارند و او نیز خدا و پیامبر را دوست دارد . همچنین به چشم درد امام علی و بهبود آن به دست پیامبر اشاره کرده اند که پس از مبارزه با مرحب یهودی و هلاکت او، قلعه را فتح کرد .
?ابن اثیر علاوه بر طبری، از ابو رافع نقل کرده که چون خدا قلعه را به دست حضرت امیر گشود، حضرت در قلعه را فروافکند.
ما که هشت نفر بودیم کوشیدیم آن را از یک سو به سوی دیگر برگردانیم، اما نتوانستیم !
اخبار این مورخان در خصوص دلاوری و شجاعت حضرت علی در عرصه پیکار با یهودیان خیبر، بخصوص نقل جمله معروف پیامبر (ص) در شان مولا علی (ع) در فتح قلعه، بیان فضیلتی دیگر از حضرت علی در تاریخ اسلام است!
…………………………………………..
منابع:
?سیره نبوی/ ج ۳/ص ۳۴۲
?سیره نبوی /صفحات ۳۴۹- ۳۵۰
?تاریخ طبری/ج ۳/صفحات ۱۱۴۶- ۱۱۴۷
?الکامل/ج ۳ /ص ۱۰۷۰
?امام علی (ع) شان نزول سوره عادیات
?ابن هشام آورده است،
رسول خدا خبر یافت که گروهی از قضاعه، قصد غارت اموال مسلمانان را دارند. «عمروبن عاص » را فراخواند و پرچم سیاهی به وی داد و سیصد مرد از بزرگان مهاجر و انصار را با او روانه ساخت.
او وقتی نزدیک دشمن رسید و از تعداد آنان آگاه شد، از پیامبر (ص) کمک خواست . رسول خدا، «ابو عبیده جراح » را با دویست مرد فرستاد و برای وی لوایی بست و بزرگان مهاجر و انصار، از جمله ابوبکر و عمر را همراه وی روانه کرد و به او گفت که به عمرو ملحق شوند و با هم باشند و اختلاف نکنند .
?سرانجام آنان با جمعی از مشرکان برخورد کرده و آنها را شکست دادند و شخصی را فرستادند تا گزارش آن سریه و بازگشت مسلمانان را به پیامبر بدهد .
طبری نیز مطلب را مانند ابن هشام نقل کرده است .اما بنا بر بعضی از ماخذ شیعی، کار با اعزام عمروبن عاص به انجام نرسید و مقصود حاصل نگشت.
بلکه پس از مامور شدن امام علی (ع) دشمن از پای درآمد و خاطر رسول خدا و سایر مسلمانان آسوده شد.
مطلب مهم در خصوص این سریه، نازل شدن سوره «عادیات » در شان علی (ع) است .
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
منابع:
?سیره نبوی/ج ۴ /صفحات ۲۷۳-۲۷۲
?تاریخ طبری/ ج ۳/ص ۱۱۴۳
?الارشاد/ترجمه هاشم رسولی محلاتی/ص ۵۱
?وقتی جبرئیل پیروزی امام علی را پیشگویی می کند.
?طبرسی در مجمع البیان آورده بعضی گفته اند سوره عادیات وقتی نازل شد که رسول خدا، علی (ع) را به جنگ ذات السلاسل فرستاد و امام علی لشکر دشمن را شکست داد و این بعد از چند نوبت اعزام افراد با لشکر به سوی دشمن بود که نتوانستند کاری صورت دهند و به نزد پیامبر (ص)بازگشتند.
?در حدیثی طولانی از امام صادق روایت شده است که از این جهت جنگ مزبور ذات السلاسل خوانده شد که مولا علی (ع) مشرکان را شکست فاحشی داد، عده ای را کشت و اسیران را در طناب به هم بست که گویی در غل و زنجیرند .
وقتی این سوره نازل شد، رسول خدا از خانه به میان مردم آمد، نماز صبح را خواند و همین سوره را در نماز تلاوت کرد . بعد از آن که نمازش تمام شد، اصحاب گفتند:
ما این سوره را نشنیده بودیم; رسول الله فرمود: بله! علی بر دشمنانش ظفر یافت ، خدای تعالی این سوره را فرستاد و جبرئیل امشب با آمدن آن، فتح علی (ع) را به من مژده داد.
چند روز بعد، علی (ع) با غنایم و اسیران رسید.
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
منبع:
?تفسیر المیزان/ج ۲۰/صفحات ۸۰۱ - ۸۰۰
@EMAMEAVVAL
?مدیریت مدبرانه امام علی در فتح مکه
?در جریان فتح مکه، امام علی از سوی حضرت رسول ماموریت یافت که جاسوس قریش؛ زنی به نام ساره را که قصد خبررسانی از حرکت سپاهیان اسلام را داشت، دستگیر کند .
ابن اسحاق این مطلب را به نقل از سایر راویان آورده است. همچنین درباره ورود مسلمانان به مکه در زمان فتح آن و شعار سعدبن عباده یاد کرده که می گفت:
«الیوم یوم الملحمة » . شخصی از این سخن آشفته شد و از تمایل انصار به ایجاد درگیری با مکیان، به پیامبر شکایت کرد.
?در نتیجه پیامبر (ص) به علی (ع) فرمود: به نزد سعد برو، پرچم را از او بگیر و وارد مکه شو .
طبری و ابن اثیر، خبر مربوط به دستگیری جاسوس قریش را توسط علی(ع) ذکر کرده و نیز از فرمان پیامبر (ص) در واگذاری پرچم سپاه را از دست سعد به علی (ع) آورده اند .
براساس این روایات، نقش مؤثر حضرت علی در دستگیری جاسوس کفار و نیز پرچمداری و دعوت مردم به الفت و رحمت، در لبیک به پیام رسول خدا در فتح بدون خونریزی مکه، تصریح شده است .
…………………………………………..
منابع:
?سیره نبوی/ج 4 /صفحات ۴۹- ۴۱ -۴۰
?الکامل/ ج ۳ /صفحات ۱۱۰۱ و ۱۰۹۶
@EMAMEAVVAL
☑️وقتی مولا علی (ع) بت مسلح را در هم می شکند.
▫️از جمله اقدامهای پیامبر (ص) پس از فتح مکه، پاکسازی خانه کعبه و سایر مراکز از وجود مظاهر شرک و بتها بود.
حضرت علی (ع) نیز در این اقدام انقلابی شرکت داشت و از سوی رسول خدا برای انهدام بعضی بتها ماموریت یافت.
ابن هشام در این مورد آورده است:
بعضی از اهل علم روایت کرده اند که پیامبر (ص)، علی بن ابی طالب را برای انهدام بت فلس فرستاد که دو شمشیر به نامهای مخذم و رسوب بر آن بسته شده بود.
علی (ع) آنها را برداشته به نزد پیامبر (ص) آورد.
▪️ابن اثیر در روایت کاملی آورده است:
در ماه ربیع الاول از سال نهم هجری، رسول الله علی بن ابی طالب را برای نبرد، به سوی قبیله طی روانه کرد و به وی فرمان داد که «فلس » را درهم شکند.
او به سوی طی رفت، به آنها حمله کرد، غنیمت و اسیرانی گرفت و بت را منهدم ساخت و دو شمشیر مخذم و رسوب را که حارث بن ابی شمر به آن بت پیشکش کرده و بر آن آویزان کرده بود، گرفت و به نزد پیامبر آورد.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰
منابع:
? سیره نبوی/ ج ۱ /ص ۸۷
?الکامل/ج ۳/صفحات ۱۱۵۱- ۱۱۵۰
?برگی دیگر از شجاعت مولا علی (ع) /
این بار نبرد حنین
?پس از فتح مکه، هنوز قبایلی چون هوازن و ثقیف بودند که در مقابل دعوت اسلام مقاومت کرده و جنگ حنین را به راه انداختند . مسلمانان که در این زمان تعدادشان افزایش یافته بود، مغرور شده در همان آغاز جنگ از مشرکان شکست خوردند و متواری شدند. اما برخی از صحابه ایستادگی کرده سبب بازگشت مسلمانان و تقویت روحیه آنان شدند و سرانجام پیروزی را نصیب لشگریان اسلام کردند.
از جمله این افراد حضرت علی (ع) بود .
?طبق گفته ابن اسحاق، از جمله کسانی که در حنین ایستادگی کردند و فرار ننمودند، از مهاجران، ابوبکر و عمر، و از اهل بیت، پیامبر (ص)، علی (ع) و عباس بودند.
همچنین آورده است:
در حنین، پرچمدار مشرکان بر شتر خود کر و فری داشت، ناگاه علی بن ابی طالب به سوی او رفت .
مردی از انصار هم قصد وی کرد . علی شتر را از پشت سر زد و انصاری به آن مرد حمله ور شد و او از روی شتر افتاد .
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
منبع:
?سیره نبوی/ ج ۴ / ص ۸۵
@EMAMEAVVAL
?مصداقی از حقانیت امام علی (ع)?
?در مورد عدم حضور علی (ع) در غزوه تبوک و ماجرای آن، ابن اسحاق آورده است:
رسول خدا در سفر تبوک ، علی (ع) را میان اهل خویش گذاشت.
منافقان گفتند برای خلاصی از دست او ، وی را همراه نبوده است !
در این وقت علی (ع) سلاح بر گرفته در جرف به رسول خدا رسید و آنچه را که منافقان گفته بودند، به عرض آن حضرت رسانید . پیامبر (ص) فرمود:
دروغ می گویند، من بخاطر آنچه در پشت گذاشته ام تو را در اینجا نگه داشتم.
برگرد و به جای من میان اهل من و خودت بمان . آیا راضی نیستی که نسبت به من مانند هارون به موسی باشی؟ جز آن که پیامبری بعد از من نمی آید .
?در این وقت علی (ع) به مدینه بازگشت و رسول خدا به سفر ادامه داد .
این خبر را طبری و ابن اثیر بطور کامل آورده اند و به حدیث معروف رسول خدا در مورد امام علی اشاره کرده اند .
این حدیث پس از حدیث یوم الدار، از مهمترین احادیث در بیان شان علی است که به حدیث منزلت شهرت یافته و راویان زیادی آن را در کتب خویش ذکر نموده اند.
باید به این نکته توجه داشت که آنچه در کتب مزبور بدان اشاره نشده، آن است که خروج مولا از مدینه در پی گفتار منافقان، به خاطر باور این شایعات نبود.
چرا که وی بیشترین و عمیقترین شناخت را از پیامبر داشت و صدور چنین سخنی را از سوی رسول خدا محال می دانست.
بلکه خروج او از مدینه، بهانه و فرصتی برای اتمام حجت با مسلمانان بود.
حقانیت مقام وی نیز، در حدیث پیامبر خدا آشکار است .
———————————————-
منابع:
?الغدیر/ علامه امینی/ج ۵ ص ۳۳۴
و ج ۱۴/ ص ۱۴
?تاریخ طبری/ ج ۴ / ص ۱۲۳۴
?الکامل /ج ۳/ص ۱۱۴۰
@EMAMEAVVAL
?حضور حضرت امیر در روز مباهله?
■از وقایع مهم تاریخ اسلام در سال دهم هجری ، ماجرای مباهله پیامبر (ص) با مسیحیان نجران است .
رؤسای قوم ترسا که در پذیرش آیین جدید مقاومت کرده حقانیت آن را زیر سؤال می بردند، به دستور خداوند و از سوی رسول خدا دعوت به ملاعنه یا نفرین کردن بریکدیگر شدند.
■ در این مراسم، پیامبر (ص) به همراه علی، فاطمه، حسن و حسین بیرون آمد .
وقتی مسیحیان آنها را دیدند گفتند:
اینها همان چهره هایی هستند که اگر خدا را سوگند دهند که همه کوههای جهان را از جای برکند، خدا چنان کند!
■ بنابراین دست از مباهله برداشتند و به شرط پرداخت جزیه، با مسلمانان از در صلح و دوستی درآمدند .
از این واقعه مهم که حضرت علی (ع)
نیز به عنوان اهل بیت پیامبر در آن شرکت داشت، در سیره ابن هشام مطلبی ذکر نشده است، اما ابن اثیر خبر را بطور کامل آورده است .
_________________________
منابع:
?آل عمران/ ۶۱
?طبقات کبری/ ج ۱ / صفحات ۳۵۸- ۳۵۷
?تاریخ یعقوبی/ج ۲/صفحات ۸۳- ۸۲
?شان نزول آیاتی درباره علی (ع)?
▪️در مورد منزلت حضرت علی (ع)، همین بس که آیات متعددی از قرآن کریم در شان آن حضرت نازل شده است به برخی از مهمترین آنها اشاره می کنیم .
▪️یکی از آیات مهم در مقام علی (ع)،
مربوط به ماجرای لیلة المبیت است . فداکاری علی (ع) در شب هجرت رسول خدا، آن قدر خالصانه و پر اهمیت بود که مورد ستایش حق تعالی نیز واقع شد و این آیه نازل گشت:
«و من الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رؤوف بالعباد».
▪️همچنین آیه:
«الذین ینفقون اموالهم باللیل و النهار سرا و علانیة فلهم اجرهم عند ربهم و لاخوف علیهم و لا هم یحزنون .»
در مجمع البیان، ذیل آیه مذکور آمده است.
از ابن عباس در سبب نزول این آیه روایت شده، علی بن ابی طالب چهاردرهم داشت، یکی را در شب، دیگری را در روز سومی را مخفیانه و چهارمی را آشکارا صدقه داد و این آیه در شان آن حضرت نازل شد.
طبرسی می گوید: این معنی از امام باقر و امام صادق نیز روایت شده است.
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
منابع:
?بقره/ ۲۰۷
?بقره/ ۲۷۴
?تفسیرالمیزان/ج ۲/ص ۱۳۵
?وقتی حق تعالی به پیامبر جهت داشتن اهل بیتی چون علی و فاطمه تهنیت می گوید.
▫️در تفسیر المیزان آمده، افراد مختلفی در تفسیر آیه:
«و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیماو اسیرا»
از ابن عباس روایت کرده اند: این آیه در شان علی (ع) و فاطمه (س) نازل شده است و در روایتی از ابن عباس آمده:
حسنین علیهما السلام بیمار شدند و مرتضی علی و زهرای اطهر برای بهبودی آنها سه روز، روزه نذر کردند .
وقتی حال کودکان بهبود یافت، آنها به ادای نذر پرداختند . اما هر شب سائلی به در خانه آنها آمد و خاندان پیامبر (ص) افطار خود را به او دادند .
▫️این ماجرا در سه شب متوالی تکرار شد تا اینکه مولا در صبح روز چهارم، به نزد پیامبر رفت و رسول خدا با دیدن حالت ضعف در کودکان و گودی چشم فاطمه ی زهرا ،
ناراحت شد. در همین حال جبرئیل نازل گشت و گفت: این سوره را بگیر، خدا تو را به داشتن چنین اهل بیتی تهنیت می گوید . آنگاه آیات را قرائت کرد.
…………………………………………..
منابع:
?دهر/۸
?تفسیر المیزان /ج ۲۰ /صفحات ۳۶۵- ۳۶۴
✨انفاقِ مولای متقیان در آینه قرآن✨
?از دیگر آیات مهم در منزلت علی (ع)،
آیه «انما ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا لذین یقیمون الصلاة و یؤتون الزکوه و هم راکعون» است.
امامیه معتقدند این آیه در تنصیص ولایت و خلافت آن حضرت است.
زیرا تنها او انگشتر خود را در حال رکوع به سائل داد .
?علاوه بر شان نزول آیات فوق که به عنوان نمونه ذکر شد، سوره «عادیات » نیز در منزلت علی علیه السلام نازل شده که بشارت پیروزی حضرت در نبرد ذات السلاسل بود
و در قسمت جنگ های صدر اسلام به آن اشاره شد.
در این موارد، مطلبی در سیره ابن هشام، تاریخ طبری و تاریخ ابن اثیر نیامده است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
منابع:
?مائده / ۵۵
?تفسیر المیزان/ ج ۶/ ص ۶
« صادق باشیم »
◽️صداقت و راستی از خصوصیات عالی اخلاق انسانی است که در آموزه های اسلامی از زمینه های اساسی ارجمندی و نیک بختی انسان شناخته شده است.
پیشوای صادقان و مولای متقیّان، صداقت را ارجمندترین و والاترین صفت، معرّفی کرده و از راستگویی به عنوان اساس هر نوع اصلاحِ فردی و اجتماعی نام برده است:
✔️راستگویی مایه صلاح هرچیز است.
در مقابل، کذب و دروغگویی را ریشه همه فسادها و سرچشمه همه تباهی ها دانسته است:
✔️دروغگویی موجب تباهی هر چیز است.
◽️بنابراین اگر همه فعالیت ها و اقدامات انسان بر صدق و راستی بنا نهاده شود و از هرگونه ناراستی پیراسته باشد،
زمینه های نیک بختی و گران قدری برای او فراهم می گردد؛ چنان که گشوده شدن دریچه های سعادت و بهروزی به سوی جامعه بشری، جز با استوار کردن پایه صداقت میّسر نمی شود.
به همین جهت حق تعالی مؤمنان را در کنار فراخوانی به تقوا، به همراهی با صادقان نیز فرمان می دهد:
✔️ای کسانی که ایمان آورده اید! از خدا بترسید و با صادقان باشید!
◽️مقصود از صادقان در این آیه شریفه کسانی اند که در اندیشه و پندار و گفتار و کردار و در نهان و آشکارِ وجودشان ذره ای دروغ و ناراستی راه ندارد و وجودشان سراسر صدق و راستی است.
_________________________
منابع:
?غررالحکم ودررالکلم/ج2/ ص۳۷۱
?توبه/ ۱۱۹
{امام علی حقیقتِ صدق و پیشوای راستی}
◾️در اهمیت عنصر صدق و راستی همین بس که راز عروج پیشوای سالکانِ کوی مجد و کرامت انسانی و عامل صعود راهنمای دیار عزّت و سربلندی به بالاترین قله های عظمت و ارجمندی را در همین عنصر باید جست.
◾️روایت است،
روزی سلمان فارسی به حضرت رسول عرض کرد آیا آیه :
«یا اَیّها الَّذینَ آمَنوا اتّقُوا اللّه و کُونوا مَعَ الصّادقینَ»
مربوط به همه است یا مخصوص عده ای است؟
پیامبر(ص) پاسخ داد:
امر و دستور آیه متوجه همه مؤمنان است،
اما مقصود از صادقان تنها برادرم علی(ع) و اوصیای من پس از او تا روز قیامت می باشند.
◾️سیوطی از ابن عباس نقل می کند که:
«وَ کُونُوا مَعَ الْصادِقِینَ»
یعنی با علی بن ابیطالب(ع) باشید.
حاکم نیشابوری نیز روایتی از امام محمّد باقر(ع) نقل می کند که:
« وَکُونُوا مَعَ الْصادِقِینَ »یعنی با علی بن ابیطالب(ع) باشید.
————————————————
منابع:
?ینابیع الموده/باب ۳۸/ ج۱/ص ۱۱۵
?الدر المنثور فی التفسیر بألمأثور/ ج۳ /ص۲۹۱
?شواهد التنزیل/ج۱/ص۲۶۰
?کلیدِ سرای ایمان?
☑️صداقت و راستگویی کلید طلایی گنج مقصود است که در دارالملک ایمان نهفته است
و کسی بی آن، نه ره به سوی سرای ایمان می برد و نه به گنج پربهای دیانت و شریعت دست می یابد.
پیشوای راستان، از راستی به عنوان پایه دین و ستون ایمان یاد می کند و می فرماید:
“راستی ستون مسلمانی و پایه ایمان است.”
☑️چنان که خیمه بی عمود و سقف بی ستون فروریخته و غیرقابل استفاده است،
انسانِ بی بهره از صداقت در دارالامن ایمان و در پناهگاه اسلام قراری ندارد و از سرای سلامت اسلام و امن ایمان بیرون است،
و از نظر حیات دینی و روح ایمانی، مرده ای بیش نیست.
چراکه ایمان تهی از صداقت، و اسلام منهای راستی در کلام امام علی(ع) بسان پیکر بی سر است.
☑️بنابراین، براساس آموزه های دینی راز گران قدری و ارجمندی انسان، در صدق و راستی نهفته است و خوش بختی و کامرانی تنها برای کسانی که تلاش و فعالیّت آنان توأم با صدق و راستی باشد، میّسر می گردد. کسانی که جز از این ره برای نیک نامی و نیک بختی و نجات و خوش بختی می کوشند، ره به بیراهه سپرده اند و فرجامی جز نگون بختی نخواهند داشت، چراکه:
“نجات و کرامت، در پرتو صداقت به دست می آید.”
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
منابع:
?غرَرُالحَکَم و دُرَرُالکَلَم/ ج ۲/ ص۴۰
?غرَرُالحَکَم و دُرَرُالکَلَم/ج ۳/ ص۱۰۷
? غرَرُالحَکَم و دُرَرُالکَلَم/ج ۱/ص ۱۲۹
? غرَرُالحَکَم و دُرَرُالکَلَم/ج ۴/ ص۴۷
?غرَرُالحَکَم و دُرَرُالکَلَم/ ج ۱/ ص۱۷۹
?غرَرُالحَکَم و دُرَرُالکَلَم/ ج ۱/ ص۳۲۶
« صداقت، راز عظمتِ مولای متقیان »
امام صادق به عبداللّه بن ابی یعفور فرمود:
☑️نظر کن به جهتی که علی (ع) نزد پیامبر اکرم (ص) از آن موقعیت ویژه و جایگاه عظیم برخوردار گردید و به آن جهت پای بند باش!
پس تحقیقاً علی(ع) به سبب راستگویی و امانت داری نزد پیامبر (ص) به آن مقام والا دست یافت.
☑️ژرفای سخن امام صادق (ع) آن گاه معلوم می گردد که موقعیت ویژه و جایگاه عظیم و منزلت بی بدیل حضرت امیر(ع) نزد پیامبر اکرم (ص) مورد توجّه قرار گیرد.
موقعیتی که هیچ یک از صحابه و مسلمانان از آن برخوردار نبوده اند.
موقعیت ارجمند و منزلت شکوهمند و بی همتایی که پیامبر (ص) درباره آن می فرماید:
☑️و خداوند به عنوان معجزه به موسی عصا، و به ابراهیم خنک شدن آتش، و به عیسی کلماتی را که به وسیله آن مرده ها را زنده می کرد، عطا فرمود.
و به من علی را عطا نمود. برای هر پیامبر نشانه ای است و این شخص علی نشانه و معجزه پروردگارم می باشد.
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
منابع:
?اصول کافی/ج۲/ص۱۰۴
?ینابیع الموده/ج۲/ص۸۳/باب ۵۶
?امام علی و عدد ۱۰۰۰
?زندگی شصت و سه ساله امیرمؤمنان علی (ع) پر از افتخارات است که در زندگی کمتر کسی جز وجود مقدس رسول خدا دیده می شود.
از جمله مسائل اعجاب انگیزی که در حضرت جلوه خاصی داشت، عدد «هزار» است که در بخش های گوناگونی از زندگی امام دیده می شود.
این عدد آن چنان با زندگی امیرمؤمنان آمیخته بود که گویا دوست می داشت هر چیزی را که برای خدا و در راه محبوب خویش انجام می دهد، آن را به عدد هزار برساند.
?مدتی در این فکر بودم که شاید از بررسی موارد آن بتوان به راز و رمز این عدد در زندگی امیرمؤمنان پی برد، اما به چنین نتیجه ی دست نیافتم. به امید اینکه پژوهشگران بتوانند به چنین چیزی دست یابند. اگر چه اطمینان دارم که این رمز بین علی (علیه السلام) و خدای خود باقی خواهد ماند.
?یکی از بارزترین مصداق های این عدد در امیرمؤمنان وجود هزار نشانه از هزار پیامبر خدا بود.
او علم آدم ،تقوی نوح، قدرت داود، صبر ایوب، زهد و پارسی یحیی، جمال یوسف، اقتدار موسی و سلیمی عیسی را داشت و آئینه تمام نمای پیامبر خاتم بود.
بدون شک از میان تمام پیامبران، خصلت های پیامبران اولوالعزم در علی وجود داشت. همچنین نشانه ای از چند پیامبر که نامشان در قرآن آمده، در علی بود. اما به غیر از این عده محدود از کدام یک و چه نشانه ی داشت؟ به درستی روشن نیست.
?امام محمد باقر درباره وجود این نشانه ها چنین می فرمایند:
«علی از هزار پیامبر، نشانه و سنتی بود»
منبع:
?بصائر الدرجات/ ص ۱۱۴
?عبادتِ لایتناهیِ مولای متقیان
?شب زنده داری علی (ع) و عبادت وی زبانزد عام و خاص بود و همه شیفته عبادت و مناجات او بودند.
چرا که پس از پیامبر هیچ کس به اندازه امیرمؤمنان به نماز و عبادت نپرداخت.
امام سجاد با اینکه خود زین العابدین بود، اما به فرزندش امام محمد باقر که به حال پدرش رقت کرده و گریه اش گرفته بود و فرمود:
«چه کسی می تواند همانند عبادت جدم امیرمؤمنان را بیاورد؟»
?امام علی شخصیت بی نظیری بود که از تلاش در راه خدا هرگز به کم قانع نبود،
بلکه همیشه به دنبال بهترین و بیشترین و ارزشمندترین آن بود تا به درگاه خدا تقدیم کند.
هرگز به نماز های یومیه و مستحبات آن بسنده نکرد، بلکه در شب تا تعداد رکعات نمازهای مستحبی را به هزار رکعت نمی رساند، محراب عبادت را رها نمی ساخت و آرام نمی گرفت.
?البته محدث قمی در سفینه البحار از خصال صدوق نقل کرده که امیرمؤمنان در شبانه روز هزار رکعت نماز می خواند،
و نیز گفته شده آن حضرت در اواخر عمر، هزار رکعت نماز می گزارد، اما از اینکه امام سجاد خود هزار رکعت نماز در شب می خواند و خود او درباری عبادت امیرمؤمنان فرمود:
«چه کسی می تواند همانند عبادت علی را بیاورد»، می توان گفت که امیرمؤمنان شبانه هزار رکعت نماز می خواند. علاوه بر آن، ابن شهرآشوب در مناقب نوشته است که:
حضرت روزها را روزه می گرفت و شبانه هزار رکعت نماز می گزارد.
منابع:
?سفینه البحار/ج۲/ص ۱۱۴
?مناقب آل ابی طالب / ۲/ص ۱۲۳
☑️نمونه ای زیبا از سخاوت و جوانمردیِ حضرت امیر
✔️هر انسانی برای رفاه خود و زندگی بهتر در این دنیا تلاش می کند.
امیرمؤمنان نیز تلاش می کرد اما نه فقط بری رفاه خود و نه بری زندگی بهتر و آسیش بیشتر.
او زحماتِ طاقت فرسایی می کشید و چاه و قنات حفر می نمود، اما همه آنها را وقف فقرا و مستمندان می کرد.
بدین جهت، در روایت می خوانیم که وی از دسترنج خود هزار بنده را می خرد و در راه خدا آزاد می کند.
امام صادق (رئیس مذهبِ تشیع) فرمود:
✔️امیرمؤمنان هزار بنده را از دسترنج خویش آزاد ساخت، گروهای که به خاطر زیاد بودنشان قابل شمارش نیستند.
منبع:
?مناقب آل ابی طالب /ص ۱۲۲
⚜️امام علی یگانه حَکَمِ خُلفا⚜️
?این روشن است که امیرمؤمنان به عالم ترین فرد در امت اسلامی پس از رسول خدا و عالم ترین فرد به ظاهر و باطن و تفسیر و تأویل کتاب خدا و سنت رسول الله بود.
?علی (ع) در زمان خود مرجع اختلاف در مسائل و محل رجوع مشکلات در زمان خلفا به ویژه در زمان عمر بن خطاب بود.
چرا که این وجود مقدس از دوران کودکی در دامان پیامبر تربیت شده و معارف ناب محمدی را بدون هیچ واسطه ی از شخص پیامبر دریافت کرده بود.
?ابن شهر آشوب از علی (ع) نقل کرده که فرمود:
رسول خدا هزار در علم را به من آموخت که از هر در آن هزار در دیگر گشوده می شد.
━━━━━━━━━━━━━━━━━━━━
منبع:
مناقب آل ابی طالب/ ص ۳۶
سینه امام علی مدفنِ هزار علمِ ناشنیده است?
▪️در حدیثی از اصبغ بن نباته از علمی سخن به میان آمده است ،که تا روز قیامت اتفاق خواهد افتاد.
وی می گوید: از علی (ع) شنیدم که می فرمود: پیامبر هزار درب از حلال و حرام را به من آموخت، از آنچه اتفاق افتاده و یا در آینده اتفاق خواهد افتاد تا روز قیامت…
▫️در موردی دیگر امیرمؤمنان با عمرو بن حریث و همراهان متخلف وی برخورد نمود و همچنین این حدیث را از خاتم المرسلین (ص) نقل فرمود:
روشن می شود که این هزار حدیث و هزار باب علم، به صورت راز در نزد علی (ع) همچنان باقی است و معصومان نیز از آن پرده برنداشته اند.
…………………………………………..
منبع:
?اختصاص مفید/ص ۲۷۷
✔️شهادت با ضربتِ شمشمیر کجا و مردن در بستر کجا!
?گاهی یارانِ مولا علی (ع) از جنگ با معاویه تعلّل می کردند.
از این رو، آن حضرت ضمن تشویق آنها برای ریشه کن کردن ظلم و فساد و دفع فتنه معاویه و دار و دسته اش،
فرار از کشته شدن و پناه بردن به مردن در رختخواب را کاری سخت تر از مرگ با عزت و افتخار در برق شمشیر و کشته شدن در راه خدا دانست.
?او این امر را باور داشت و دو بار در کوفه به این عقیده قلبی خود اشاره کرده است.
مورد اول زمانی بود که می دید یارانش از برق شمشیر هراسان هستند.
در آنجا فرمود: یا از کشته شدن با شمشیر بیم دارید و یا مرگ را با مرگ در رختخواب سودا می کنید.
شهادت بدهید که از پیامبر شنیدم که می فرمود: مرگ در رختخواب از هزار ضربت شمشیر سخت تر است.
این را جبرئیل به من خبر داده است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
منبع:
?سفینه البحار/ ج ۲/ ص ۵۵۴