شبهه نوروز عید زرتشتی هاست؟
⁉️متن شبهه???
«ویدیویی از فردی با نام استاد سید محمد محسن حسینی طهرانی است که در آن نوروز را بدعت می داند. او میگوید نوروز عید زرتشتی هاست و اسلام کاملا با آن مخالف است.دین ما فقط فطر و قربان و مبعث را عید میداند. علف برای گاو و خر عید است و مگر ما علفخوار هستیم که شروع سال برای ما عید باشد؟ …خلاصه شده
✅پاسخ شبهه???
⚠️از یک روحانی چنین ادبیاتی اصلا مورد انتظار نیست
1️⃣ ابتدا نظر فقهای بزرگ شیعه در مورد نوروز را مرور می کنیم:
علامه حلی : غسل نوروز مستحب است ( منتهی المطلب٬ ج ۱ ص ۱۳۰)
ابن فهد حلی: روز نوروز روز باعظمتی است( المهذب البارع٬ ج ۱ ص ۱۹۱)
آیت الله خویی ( پاسخ به استفتا):اگر این اعمال به قصد رجاء باشد نه به قصد ورود٬ اشکال ندارد.
آیت الله سیستانی( پاسخ به استفتا): نوروز بدعت شمرده نمی شود.
2️⃣در کتب علمای ما از جمله علامه مجلسی٬ شیخ طوسی ٬ برای نوروز آدابی از قبیل نماز و روزه و ادعیه و…را نقل نموده اند که قطعا طبق ادله و شواهدی اینها را نقل کرده اند.
هیچ کدام از فقهای شیعه ٬ تشبه به کفار یا تعظیم شعائر کفار یا خلاف شریعت بودن نوروز را در رد آن نیاورده اند.همین فقها وقتی به بحث نماز و روزه روز عاشورا می رسند آنها را جعلی دانسته و روزه آن روز را مورد اشکال قرار می دهند( چون بنی امیه اقدام به ساختن اخبار دروغی مبنی بر فضایل روز عاشورا نموده بودند)
3️⃣در روایاتی که به هنگام نوروز برای رسول اکرم ص و یا دیگر ائمه ع هدیه نوروزی می آورده اند ٬مشاهده میکنیم که هیچگونه مخالفتی و منعی نشده است؛ بلکه با پذیرفتن هدایای نوروزی و دادن عوض آن یا بخشش جزیه و دادن هدیه متقایل ٬ به نوعی آن را تایید کرده اند
4️⃣ اساسا منش و سیره معصومین ع و همچنین شیوه مسلمانان٬ در تعامل با فرهنگ های دیگر ملل بوده و برگزاری عید ملی بدون انتساب به اسلام ٬ اگر مخالفت صریحی با آن نشده باشد٬ بی اشکال خواهد بود.
اتفاقا همین موضع گیری های منطقی و واقع بینانه و مبتنی بر تساهل و دوری از تعصب بیجا است که سبب گسترش روز افزون اسلام شده و از اسلام ٬ دینی جامع و جاودانه و پر جاذبه ساخته است.
5️⃣فرهنگ و رسوم خاص هر قومی٬ تا آنجا که در تضاد با روح اسلام و توحید نباشد٬ محترم خواهد بود.
6️⃣در خصوص شخصیت معلی بن خنیس باید گفت که وی از یاران خاص امام صادق بوده و بزرگانی مثل شیخ طوسی او را ثقه دانسته اند و در نهایت نیز به شهادت رسیده است.
همچنین گفتنی است که روایت معلی بن خنیس٬ تنها روایت در تایید نوروز نیست که رد آن در حکم رد کل مساله نوروز باشد. روایات دیگری نیز در مورد نوروز هست که فقها در باب غسل و نماز و روزه مستحبی و نیز باب معاملات در مساله بیع نسیه و بیع سلف و نیز مساله هدیه پرداخته اند.
حتی کتاب های مستقلی نیز در بحث نیروز یا نوروز نگاشته بوده اند که نشان از تعداد زیاد روایات در این قضیه است.
2⃣شيخ طوسى در مصباح از امام صادق نقل می کند كه حضرت به معلى بن خنيس فرمودند:
«روز نوروز غسل كن و پاكيزه ترين لباست را بپوش و خود را خوشبو نما و اين روز را روزه بگير و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز (با آداب خاصى) بجاى آور و دعا كن خداوند گناه پنجاه سال تو را مى آمرزد»
مصباح المتهجد ص790
وسائل الشيعه ج 8 ص 172
7️⃣هنگامی که روایات موافق و همچنین مخالف نوروز ( مثل روارت اصحاب الرس که در تفاسیر نقل میکنند)را کنار هم میگذاریم متوجه میشویم که چیزی که در روایات در تایید نوروز است آن مطالبی است که سنت حسنه آن( مثل صله رحم و دید و بازدید و هدیه دادن و نو پوشیدن و تمییز کردن و.. ) در اسلام هم وجود دارد و چیزی که در روایات از آن به بدی یاد شده در رابطه با آن آیین مخلوط به شرکی بوده که در آن دوران انجام می شده است. تا دلیل صریحی بر منع و مخالفت با چیزی نداشته باشیم برگزاری آن اشکالی نخواهد داشت.چنین مخالفت صریحی در مورد نوروز نداریم.
8️⃣ تمامی فقها اعمال نوروز را به قصد رجاء(به امید ثواب) جایز میدانند و نه اینکه در دین اسلام چنین اموری وارد شده باشد.
9️⃣گفتن این مطلب هم خالی از لطف نیست که:
نوروز در اول فروردین٬ انتقال خورشید از برج حوت به برج حمل و نقطه اعتدال بهاری است و لذا به لحاظ نجومی نیز اثراتی خواهد داشت و چنین نیست که فقط برای منطقه ای خاص باشد
0️⃣1⃣شیخ صدوق:
«خدمت حضرت امير هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند: «يا أميرالمؤمنين اليوم النيروز» اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد).
الفقيه، ج 3 ص 300
وسائل الشیعه ج17 ص288
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2