شبهات مهدویت
⁉️متن شبهه: ???
در کتاب کافی روایت داریم هر پرچمی قبل از ظهور امام زمان (عج)طاغوت است، این یعنی تشکیل هرگونه حکومت اسلامی قبل از قیام امام مهدی (عج)باطل است.
#مهدویت
✅ پاسخ شبهه: ???
? روایتی به مضمون فوق در برخی کتب حدیثی وجود دارد اما همانطور که بارها گفتهام، در استناد به احادیث لازم است فرآیندی شامل ۴ مرحله طی شود:
۱) بررسی سندی: اگر روایتی سند صحیحی نداشته باشد چندان قابل اعتناء نیست. مگر اینکه مضمون آن توسط آیات و روایات صحیح تایید شود.
۲) عدم مخالفت با قرآن و سنت قطعی اسلام: طبق روایات متعدد و بلکه طبق حکم عقل، اگر روایتی بر خلاف قرآن باشد، حتی اگر از سند صحیحی برخوردار باشد، قابل اعتنا نیست.
۳) مفهومیابی: با توجه به گذشت زمانی و تفاوت فرهنگی زنان صدور روایات با زمان ما، ممکن است مفهوم برخی روایات با معنایی که در وهله اول به ذهن خطور میکند، متفاوت باشد. به این منظور معنای لغات در صدر اسلام، حقیقت، مجاز، کنایه، استعاره و… سایر صنایع ادبی رایج در گفتار و همچنین شرایط فرهنگی و سیاسی عصر ائمه اطهار مورد بررسی قرار میگیرد تا نزدیکترین معنا به منظور روایت کشف شود.
۴) بررسی سایر روایات همسان: در صورتی که روایتی هم از نظر سند صحیح باشد و هم مخالفتی با مسلمات اسلامی نداشته باشد، مجموعه روایات مطرح در موضوع مدنظر بررسی میشود و از مجموع آنها نظر اسلام به دست آید.
بنابراین کسی نمیتواند به صرف اینکه در یک کتاب حدیثی (ولو معتبر) فلان روایت وجود دارد، نتیجهگیری کند. بلکه لازم است که تک تک مسائل با فرآیند یاد شده مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد. (قابل توجه کسانی که فکر میکنند چه نیازی به حوزه و آخوند داریم!)
با این مقدمه به پاسخ شبهه میپردازیم
اول اینکه روایت فوق از سند صحیحی برخوردار نیست چون در سند روایت کسی به نام حسین بن مختار وجود دارد، که وثاقتش در کتب رجالی رد شده است! (?رجال شیخ طوسی)
دوم اینکه این روایت با مسلمات اسلامی از جمله لزوم امر به معروف و نهی از منکر و قیام علیه ظلم و جور مخالف است.
سوم اینکه روایات متعددی در تایید برخی قیامهای قبل از ظهور وجود دارد که با مضمون روایت مذکور در تعارض است. مثلاً قیام شهید فخ، یا قیام سید خراسانی یا سید یمانی. همچنین در روایتی آمده عده ای از مشرق قیام می کنند و زمینه ساز ظهور امام مهدی عجل الله فرجه خواهند شد. یا در روایت دیگری به طور خاص به قیامی که منشأ آن شهر #قم است اشاره شده است. بحارالأنوار ج ۵۱ ص ۸۷ ؛ بحارالأنوار/ ۵۷ ۲۱۶ )
از این رو اگر از سند این روایت چشمپوشی کنیم، باید گفت منظور از آن قیامهایی مانند قیام بنیعباس یا ابومسلم خراسانی بوده که به اسم اهل بیت علیهمالسلام اما با اغراض شخصی صورت میگرفته است. که در روایت صحیحی که از امام صادق علیهالسلام نقل شده به این موضوع اشاره شده است. (وسائل الشیعة، ج۱۵، ص۵۰)
احتمال دیگر این است که منظور از کلمه (قبل) در روایت مذکور، (مقابل) باشد و معنا است میشود که هر گروهی که در مقابل امام زمان علیهالسلام قرار گیرد طاغوت است. یعنی در زمان ظهور حضرت حق چنان آشکار است که مقابله با ایشان از روی جهل و نادانی نیست، بلکه از سر طغیان و سرکشی در برابر حق است.
نکته آخر اینکه همین روایت در برخی از نسخههای قدیمی چنین آمده است:
مَن رفعَ رَايَةَ ضَلَالَةٍ فَصَاحِبُهَا طَاغُوتٌ ؛ یعنی هر کس پرچم گمراه کنندهای را بلند کند، صاحب آن طاغوت است.
در این صورت اساساً این روایت هیچ دلالتی بر نهی از قیام نمیکند!
کانال رسمی پاسخ به شبهات ، شایعات و مطالب روز در تلگرام، ایتا، بله و سروش
t.me/mobahesegroup
eitaa.com/mobahesegroup
ble.ir/mobahesegroup
sapp.ir/mobahesegroup
www.instagram.com/mobahesegroup2
✅متن شبهه???
متن حدیث
آن چه در منابع روایی به دست آمد، حدیث ذیل است «عَنْ ابی عبدالله کلّ رایةٍ ترفع قبل قیام القائم فصاحُبها طاغوتٌ یُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ»[۱] امام صادق ـ علیهالسّلام ـ فرمود: هر پرچمی قبل از قیام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با این کار) غیر خدا را پرستیده و بندگی نموده است.
✅پاسخ شبهه??
آن چه در منابع روایی به دست آمد، حدیث ذیل است «عَنْ ابی عبدالله کلّ رایةٍ ترفع قبل قیام القائم فصاحُبها طاغوتٌ یُعْبَدُ مِنْ دون الله عزّوجلّ»[۱] امام صادق ـ علیهالسّلام ـ فرمود: هر پرچمی قبل از قیام قائم (بلند شود) صاحب آن طاغوت است (با این کار) غیر خدا را پرستیده و بندگی نموده است.
این روایت (و یا مشابه آن) به هیچ وجه دلالت ندارد که قیامهای به حق و تشکیل حکومت عادلانه، طاغوت و عبادت غیرخداوند (و یا گمراهی) است، بلکه در خود روایت قرینه داریم که مراد قیام طاغوتی و قیامهایی است که در مسیر خدا و اهلبیت نباشد، بلکه در عرض و مقابل آنها باشد، آن قرینه ذکر کلمه «طاغوت» و جلمه «یَعبدُ من دون الله» است.
مؤیّد این مطلب روایت دیگری است که میگوید: «و مَنْ رَفَعَ رایة ضلالة فصاحبها طاغوت»[۲] هر کسی پرچم ضلالت بر افرازد، صاحبش طاغوت است، در نتیجه روایت مذکور به قرائن خارجیه قید بر میدارد، که هر پرچمی که در مسیر ضلالت برافراشته شود طاغوت است نه پرچم حق، و هرگز به اطلاق روایت که هر قیامی قبل از ظهور مهدی (عج) طاغوتی است نمیتوان تمسک نمود، چرا که اطلاق آن حتّی قیام امام حسین ـ علیهالسّلام ـ را هم شامل میشود، چون قبل از قیام مهدی (عج) است، و هرگز هیچ مسلمانی حتی انسان فهمیدهای در حقانیت قیام امام حسین ـ علیهالسّلام ـ شک ندارد، از این گذشته ما قیامهای فراوانی را داشتهایم در تاریخ توسط غیر ائمه ـ علیهالسّلام ـ و انسانهای غیرمعصوم، که مورد تأیید ائمه قرار گرفتهاند که به برخی از آنها اشاره میشود که این روایات با روایت فوق معارض است.
۱. قیام زید بن علی: که امام هشتم ـ علیهالسّلام ـ فرمود: زید از علما آل محمد بود و برای خداوند خشم نمود، و برای خداوند با دشمنانش جنگید تا به شهادت رسید[۳] و امام هفتم هم فرمود: که عمویم زید در راه رضایت آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ قیام کرد.[۴] و روایات دیگر، که کاملاً ائمه اطهار قیام زید را و حتی پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ قیام او را پیشگویی نموده، و کاملاً تأیید فرمودند.[۵]
۲. قیام مختار بن ابی عبیدی ثقفی، که امام زینالعابدین در تأیید قیام او فرمود: اگر بردهای از زنگار برای یاری ما قیام کند بر همگان واجب است او را یاری رسانند.[۶] از این روایت استفاده میشود که نه تنها قیام در حمایت، و مسیر اهلبیت ممنوع نیست، بلکه هر کس قیام کند بر دیگران واجب است او را یاری نمایند و هم چنین امام باقر ـ علیهالسّلام ـ فرمود: مختار قاتلان ما را کشت و از ما اهلبیت خونخواهی و دختران ما را ازدواج داد، و در زمان مشکلات بین ما به تقسیم مال پرداخت.[۷] و فرمود: که خدا رحمت کند مختار را که تمام حق ما را ستاند[۸] از گفتار امام باقر ـ علیهالسّلام ـ بخوبی تأیید و تمجید تشکیل حکومت در مسیر حمایت از اهلبیت استفاده میشود.
۳. قیام یمانی و… که در روایات بدان اشاره شده و تأیید شده است.[۹]
استاد مطهری در این زمینه میفرماید: «از نظر روایات اسلامی در مقدّمه قیام و ظهور امام یک سلسله قیامهای دیگر از طرف اهل حق صورت میگیرد، آن چه به نام قیام یمانی قبل از ظهور بیان شده است، نمونهای از این سلسله قیامها است، این جریان نیز ابتدا به ساکن و بدون زمینة قبلی رخ نمیدهد. در برخی روایات اسلامی سخن از دولتی است از اهل حق که تا قیام مهدی (عج) ادامه پیدا میکند.[۱۰]
و هم چنین دربارة انقلاب اسلامی، به رهبری امام خمینی (ره) بشارتهایی داده شد، که یکی از بزرگان معاصر میگوید: «از نظر شیعیان، انقلاب ایران، به عنوان زمینهساز ظهور مطرح است. آنان کم و بیش میدانند که این علائم ظهور است، در روایتهای موجود عبارت «رجل من قم» مردی از قم قیام میکند «و قوم من الشرق» و گروهی از مشرق دست به قیام میزنند آمده است.[۱۱]
نظر امام خمینی (ره):
امام (ره) توجیهات مختلفی از حدیث نموده که به برخی از آنها اشاره میشود.
۱. مراد روایتی است که در مقابل روایت حضرت باشد نه روایتی که دعوت به ایشان و ولایتشان میکند[۱۲] دلیل این توجیه ذیل روایت مذکور، و روایتی است که قید «رایة ضلالة» پرچم گمراهی دارد.
۲. مراد این است که پرچمی به عنوان مهدویّت بلند کند.[۱۳] چنان که در طول تاریخ پرچمهای زیادی به نام مهدی (عج) قیام کردند، ولی گذشت زمان آنها را رسوا نمود.
???
کانال رسمی پاسخ به شبهات و شایعات
┏⊰✾✾⊱━━━─»»»━━┓
? @mobahesegroup
┗━━─»»»━━━⊰✾✾⊱┛