زیست عفیفانه و زن الگوی ترسیمی انقلاب اسلامی
در نگاه رهبر انقلاب، زن در «الگوی ترسیمی انقلاب اسلامی» نه موجودی «در حاشیه و دست دوم» و نه «ابزار تمتع و سوءاستفاده» است، بلکه با «نقاط قوّت زنانه» خود، همراه با ایمان و عفت، نقش استثنائی در اجتماع و خانواده ایفا میکند
مفهوم «زیست عفیفانه» که به معنای سبک زندگی مبتنی بر عفاف، خودکنترلی و چارچوب رفتاری مشخص است، مکمل این الگوست (خبرگزاری حوزه).
تلفیق این دو مفهوم، تصویر زن ایرانی را در نگاه انقلاب جامعتر و قدرتمندتر میسازد: زنی مؤمن و عفیف که در عین حفظ عفت، با تمام توان در تربیت فرزندان و پیشبرد جامعه نقشآفرینی میکند.
مفهوم «زن در الگوی ترسیمی انقلاب اسلامی»
زن نه «در حاشیه و دست دوم»
رهبر انقلاب تصریح میکنند:
«زن در الگوی ترسیمی انقلاب اسلامی، عنصری ‹در حاشیه و دست دوم› و ابزار تمتع و سوءاستفاده دیگران نیست…» .
در این بین، انقلاب اسلامی الگوی جدیدی عرضه کرد که زن را فارغ از کلیشههای شرقی و غربی بهمثابه «آدمیت» اول میداند و جنسیت را درجه دو میپندارد (Khamenei.ir).
نقاط قوت زنانه در کنار ایمان و عفت
بر اساس این الگو، زن «نقاط قوّت زنانهی خود» را که خدای متعال به ودیعه نهاده، «همراه با ایمان عمیق و عفت» میسازد تا بتواند نقشی منحصربهفرد ایفا کند:
«زن با نقاط قوت زنانهی خود… همراه با ایمان و عفت و پاکدامنی… میتواند در جامعه یک نقش استثنائی ایفا کند؛ هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست.» (Khamenei.ir).
نقش کانونی خانواده و تربیت
در این الگو، زن «مهم-ترین نقش در خانواده و تربیت فرزندان» را دارد و «بهترین روش تربیت فرزند انسان، این است که در آغوش مادر و با استفاده از مهر و محبت او پرورش پیدا کند» (SCCR). این تاکید بر جایگاه مادری زن، هماهنگ با نظریه تربیت عاطفی است که امروزه نیز در روانشناسی تربیتی مورد تأیید است.
تعریف «زیست عفیفانه»
عفاف فراتر از حجاب
«زیست عفیفانه» سبک زندگیای است که «عفاف» را بهمعنای خودنگهداری، خودداری از تمایلات افراطی و خودکنترلی معرفی میکند؛ امری درونی که حجاب تنها بخشی خارجی از آن است (خبرگزاری حوزه).
چارچوب رفتاری و سیستم خودکنترلی
در زیست عفیفانه، هر فرد برای خود «چهارچوب رفتاری و نوعی سیستم خودکنترلی» قائل است تا لذتهای سطحی را کنترل و از پیامدهای منفی آن پیشگیری کند (ISNA). این شیوه زندگی نه فقط زنانه، بلکه برای مردان نیز ضرورت دارد و مردان با «غیرت» نقش کلیدی در ایجاد و محافظت از فضای عفیفانه دارند (خبرگزاری حوزه).
زیست عفیفانه در تربیت خانواده
بسیجینگری تربیتی میگوید:
«اگر عفت محور تربیتی باشد، مهمترین جایی که این مهارت اتفاق میافتد، خانواده است.» (ایرنا).
بدینترتیب، خانواده کانون اصلی ورود به زیست عفیفانه است و نهاد مدرسه و رسانه نیز باید این سبک زندگی را تقویت کنند.
تلفیق «الگوی زن انقلابی» و «زیست عفیفانه»
همافزایی ایمان، عفت و نقشآفرینی
وقتی زن ایرانی، طبق مدل انقلابی، ایمان و عفت را با نقاط قوت زنانه تلفیق میکند و زیست عفیفانه را بهعنوان سبک زندگی میپذیرد، ضمن حفظ کرامت، بهترین بسترسازی را برای «نقشآفرینی منحصربهفرد» در اجتماع و خانواده رقم میزند
نمونه عملی: تربیت فرزند در آغوش مادر عفیف
با تاکید رهبر انقلاب بر «آغوش مادر» و «مهر و محبت»، زیست عفیفانه نه تنها پرهیز از رفتارهای نامتناسب، بلکه بهمعنای خلق محیطی آکنده از عاطفه و امنیت برای کودک است که بهترین زمینه شکلگیری شخصیت سالم را فراهم میآورد
بازتعریف جایگاه زن در عرصه اجتماعی
زن عفیف و مؤمن، برخلاف سلب آزادی، با انتخاب آگاهانهی پوشش و رفتار، حس مسئولیتپذیری اجتماعی را تقویت میکند و الگویی برای دیگران میشود؛ زیرا در زیست عفیفانه، پوشش و رفتار او نه تهدید که پیامآور کرامت و معنویت است
«الگوی زن انقلابی»، «زیست عفیفانه»، «عفاف در اسلام»، «تربیت فرزند با مهر مادر»
«چرخه زیست عفیفانه در خانواده» و اینفوگرافیک «نقاط قوت زنانه در انقلاب»
با تلفیق «الگوی زن در انقلاب اسلامی» و «زیست عفیفانه»، تصویر جدیدی از زن مسلمان ایرانی شکل میگیرد: زنی مؤمن، عفیف، و فعال که در کانون خانواده و عرصه اجتماعی، با عفت و پاکدامنی، بهترین نقشآفرینی را به نمایش میگذارد. این تلاقی دو مفهوم، نه تنها ابعاد تربیتی و اخلاقی را تقویت میکند، بلکه الگویی جهانی و الهامبخش برای زنان سراسر جهان ارائه میدهد.