راه تشخیص أعلم چیست؟
?➖ تشخیص أعلم ➖?
✍❗️راه تشخیص أعلم چیست؟
?همه مراجع:
➖ مجتهد أعلم را از سه راه مىتوان شناخت:
➊➠ خود شخص یقین کند؛ مثل آنکه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد أعلم را بشناسد
➋➠ دو نفر عالم عادل ـ که مى توانند مجتهد أعلم را تشخیص دهند ـ أعلم بودن او را تصدیق نمایند؛ به شرط آنکه با گفته دو عالم عادل دیگر تعارض نیابد
➌➠ از گفته عده اى از اهل علم ـ که مى توانند أعلم را تشخیص دهند ـ یقین یا اطمینان پیدا شود.
?خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۵؛ توضیح المسائل مراجع، م ۳؛ نورى، توضیح المسائل، م ۳
?تبصره:➊
➖ طبق فتواى آیات عظام تبریزى، سیستانى و وحید چنانچه یک نفر عالم خبره و مورد اطمینان تصدیق کند، کافى است.
?تبصره: ➋
➖ طبق فتواى آیت الله بهجت و آیت الله وحید، چنانچه از هر راهى که انسان اطمینان به أعلمیت پیدا کند، کافى است.
?➖ تعارض در تشخیص أعلم ➖?
✍❗️اگر عده اى از علما به أعلم بودن مجتهدى شهادت بدهند و درمقابل، گروهى شخص دیگرى را أعلم بدانند، و ما نتوانیم مجتهد أعلم را تشخیص دهیم، وظیفه چیست؟
?آیات عظام امام، خامنه اى و نورى:
➖ در هر کدام احتمال أعلمیت داده شود، بنابر احتیاط واجب از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیّر است.
?امام، توضیح المسائل، م ۴ و ۳؛ نورى، توضیح المسائل، م ۴ و ۳
?آیات عظام بهجت، فاضل و صافى:
➖ در هر کدام احتمال أعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیّر است.
?صافى، جامع الاحکام، ج ۱، س ۸؛ توضیح المسائل مراجع، م ۳ و ۴
?آیت الله تبریزى:
➖ آگاهى و تخصص هر گروه از علما بیشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر کدام احتمال أعلمیت داده شود، از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیّر است.
?توضیح المسائل، م ۳ و ۴
?آیت الله سیستانى:
➖ آگاهى و تخصّص هر گروه از علما بیشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر کدام احتمال أعلمیّت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیّر است؛ مگر در موارد علم اجمالى بر تکلیف، (مانند قصر و اتمام) که در این هنگام بنابر احتیاط واجب باید هر دو فتوا را رعایت کند.
?تعلیقات على العروه، م ۱۳، ۲۰ و ۲۱
?آیت الله مکارم:
➖ بنابر احتیاط واجب از کسى تقلید کند که گمان به أعلمیّت او دارد و در صورت تساوى، مخیّر است.
?توضیح المسائل، م ۴، ۵ و ۶
?آیت الله وحید:
➖ در هر کدام احتمال أعلمیّت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى باید از کسى تقلید کند که فتوایش مطابق احتیاط است و چنانچه احتیاط ممکن نبود و یا مشقّت داشت، مخیّر است.
?توضیح المسائل، م ۳ و ۴
?تبصره:
➖ فرض مسأله جایى است که هر دو در تقوا مساوى باشند.
?حکم مسأله در جایى که یکى با تقواتر باشد در سؤال ۳۸ بیان شده است
#تشخیص_اعلم_تعارض_علما
??با ما همراه باشید??
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ