دروغی که نباید درباره خودتان باور کنید
دروغی که نباید درباره خودتان باور کنید‼️?
?(قسمت اول)
?همهی ما از کودکی و در هنگام رشد از طرف والدین، معلمان و اطرافیان در خانه، مدرسه و جامعه مورد انواع داوریها و قضاوتها قرار میگیریم. هرقدر که محیط رشد یا تحصیل ما استانداردهای تربیتی و آموزشی پایینتری داشته باشد، این داوریها منفیتر و مخربتر هستند. چون ذهن ما در کودکی بسیار تأثیرپذیر است، به مرور این باورهای منفی و محدودکننده را میپذیرد و تصویری متناسب با آنها از ما میسازد. تصویری که بدین ترتیب از ما در ذهنمان ساخته میشود تعیینکنندهی میزان موفقیت ما در طول زندگی است. آگاهی از باورهای منفی و محدودکننده، اولین قدم برای جایگزینی آنها با باورهای مثبت و دستیابی به موفقیت است.
1️⃣ من خوب و دوستداشتنی نیستم
این باورِ ارزشی در مورد خودتان بسیاری از جوانب زندگی شما را تحت تأثیر قرار میدهد. اگر در عمق وجودتان بر این باور باشید که آدم خوب و ارزشمندی نیستید، عزتنفس ضعیفی خواهید داشت. عزتنفس به این معناست که ما خود را آدم خوب و ارزشمندی بدانیم و با وجود تمام کاستیها و نقاط ضعفمان، خود را دوست داشته باشیم. اگر داوریهای منفی عزتنفس ما را خدشهدار کرده باشد، نمیتوانیم خود را بپذیریم و دوست داشته باشیم. بیارزش دانستن خود باعث میشود که خود را آدم بیلیاقتی بدانیم و بدینترتیب خود را از دستیابی به بسیاری از موفقیتها و دستاوردها محروم میکنیم. حتی ممکن است برای تأیید بیارزشی خود فرصتها و امکانات بسیاری را به عمد از دست بدهیم.
✅یکی از روشهای بروز احساس بیارزشی، خودتخریبی است. در این صورت ما به بزرگترین دشمن خود تبدیل میشویم و به شیوههای مختلف به خود لطمه میزنیم. ممکن است با افرادی دوست شویم که کل زندگی ما را به نابودی بکشانند، ممکن است به اعتیاد روی بیاوریم، فرصت یادگیری و آموزش را به بطالت بگذرانیم یا با فردی که هیچ تناسبی با ما ندارد ازدواج کنیم. همهی این رفتارهای خودتخریبگرانه نشان از آن دارد که خودمان را دوست نداریم و خود را لایق و شایستهی چیزهای خوب نمیدانیم.
2️⃣من باهوش و بااستعداد نیستم.
این باور بهویژه در مدرسه شکل میگیرد. در مدرسه هوش و توانایی شما فقط با معیار نمره سنجیده میشود. نمرههای درسی ممکن است تا حدودی بیانگر میزان هوش منطقی-ریاضی شما باشد، اما قادر به سنجش انواع دیگر هوش و استعداد از جمله هوش عاطفی، هوش تجسمی، هوش فضایی، هوش حرکتی، هوش بینفردی، هوش درونفردی و غیره نیست. بنابراین نمرات مدرسه و دانشگاه هیچگاه معیار درستی برای داوری در مورد هوش و استعدادتان نیست. همه ما دارای ترکیب منحصربهفردی از هوش و استعداد هستیم.
✅دکتر کَلوین تیلر استاد دانشگاه یوتا و یکی از پیشگامان بزرگ در آموزش افراد تیزهوش و بااستعداد، در تحقیقات خود به موارد شگفتانگیزی دست یافت. او دریافت که تمام کودکان تیزهوش و خلاقاند؛ برخی در سخنوری خلاقاند، بعضی در حرکات بدنی، بعضی دیگر در نقاشی یا نویسندگی و عدهای در شیوهی برقراری ارتباط با دیگران، یا در سبک سازماندهی. این استعدادها در اثر باورهای منفی و محدودکنندهای که از محیط و مدرسه دریافت میکنیم، سرکوب میشود و فرصت شکوفایی پیدا نمیکند. به همین دلیل تحقیقات دکتر تیلور نشان داد که فقط ۲ درصد از افراد بالای ۲۵ سال میتوانند استعداد ذاتی دوران کودکی خود را شکوفا کنند.
3️⃣ من نمیتوانم
چطور به این نتیجه رسیدید که نمیتوانید کاری را انجام دهید؟ چون بار اول شکست خوردید؟ آیا کسی را سراغ دارید که در همان تلاش اول به دستاورد بزرگی رسیده باشد؟ اگر چیزی در تلاش اول بهدست بیاید، مطمئن باشید که دستاورد مهمی نیست.
✅تمام دستاورهای مهم با بارها شکست، آزمون و خطا و اصلاح مسیر بهدست آمدهاند. حتی بعد از چند بار تلاش هم نمیتوان به این نتیجه رسید که «من نمیتوانم.» اگر نتوانستهاید به هدفی برسید باید ببینید که چه مشکلی وجود داشته است؛ کجا دچار اشتباه شدید و چه کارهایی باید انجام میدادید و ندادید.