برخی سخنان بوی فتنه می دهد
پرسش : منظور از فتنه در آیات قرآن چیست؟
پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی: در آیه191 سوره«بقره» مى خوانیم: (فتنه از کشتار هم بدتر است ) ؛«وَ الْفِتْنَهُ اَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ».در این که «فِتْنَه» چیست؟ مفسران و ارباب لغت، درباره آن بحث هایى دارند، این واژه در اصلاز «فَتْن» (بر وزن متن) گرفته شده که به گفته «راغب» در «مفردات» به معنى قرار دادن طلا در آتش، براى ظاهر شدن میزانِ خلوصِ آن از ناخالصى است و به گفته بعضى، گذاشتن طلا در آتش براى خالص شدن از ناخالصى هاست.(1)
واژه «فتنه» و مشتقات آن در قرآنمجید، ده ها بار ذکر شده و در معانى مختلفى به کار رفته است:
گاه به معنى آزمایش و امتحان است، مانند: «اَ حَسِبَ النّاسُ اَنْ یُتْرَکُوا اَنْ یَقُولُوا آمَنّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ»؛ (مردم گمان مى کنند، همین که گفتند:ایمانآوردیم، رها مى شوند و آزمایش نخواهند شد).(2)
گاه، به معنى فریب دادن، چنان که مى فرماید: «یا بَنِى آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ»؛ (اى فرزندان آدم، شیطان شما را نفریبد). (3)
گاه، به معنى بلا و عذاب آمده مانند:«یَوْمَ هُمْ عَلَى النّارِ یُفْتَنُونَ * ذُوقُوا فِتْنَتَکُمْ»؛ (آن روز که آنها بر آتش، عذاب مى شوند و به آنها گفته مى شود: بچشید عذاب خود را).(4)
گاه، به معنى گمراهى آمده، مانند: «وَ مَنْ یُرِدِ اللّهُ فِتْنَتَهُ فَلَنْ تَمْلِکَ لَهُ مِنَ اللّهِ شَیْیاً»؛ (کسى کهخداگمراهى او را بخواهد (و از او سلبتوفیقکند) هیچ قدرتى براى نجات او، در برابر خداوند نخواهى داشت). (5)
و گاه به معنى شرک و بت پرستى یا سدّ راهایمانآورندگان، آمده مانند آیهمورد بحث، و بعضى آیات بعد از آن که مى فرماید:«وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَکُونَ فِتْنَهٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ لِلّهِ»؛ (با آنها پیکار کنید تا شرک از میان برود، و دین مخصوص خداى یگانه باشد).(6) ولى ظاهر این است: تمام این معانى به همان ریشه اصلى که در معنى فتنه گفته شد باز مى گردد (همان گونه که غالب الفاظ مشترک چنین حالى را دارند)؛ زیرا با توجه به این که معنى اصلى، قرار دادن طلا در زیر فشار آتش براى خالص سازى، یا جدا کردن سره از ناسره است، در هر مورد که نوعى فشار و شدت وجود داشته باشد این واژه به کار مى رود، مانند امتحان که معمولاً با فشار و مشکلات همراه است، و عذاب که نوع دیگرى از شدت و فشار است، و فریب و نیرنگ که تحت فشارها انجام مى گیرد و همچنین شرک یا ایجاد مانع در راه هدایت خلق که هر کدام متضمن نوعى فشار و شدت است.(7)
پی نوشت:
(1). «روح المعانى»، جلد 2، صفحه 65.
(2). عنکبوت، آیه 2.
(3). اعراف، آیه 27.
(4). ذاریات، آیات 13 و 14.
(5). مائده، آیه 41.
(6). سوره بقره، آیه 193.
(7). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ چهل و هفتم، ج 2، ص 32.
منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی
…….
آملی لاریجانی: از برخی سخنان بوی فتنه استشمام میکنم/رفع حصر از جمله این موضوعات است / شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟/ این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد
رییس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی:
? همه دیدند که برخی در مورد این موضوع(رفع حصر) قبل وحین انتخابات چه کردند و همنوایان آنان چه گفتند
?ما این مسائل را هم از دور می بینیم و هم از نزدیک شاهد اتفاقاتی که در پشت پرده رخ می دهد هستیم
?ماهیت این کار شبیه همان کاری است که در فتنه 88 صورت گرفت
?نقل کردهاند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده ایم حصر را بشکنیم
?شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟
?عده ای به دنبال جریان سازی پوپولیستی برای ایستادن در مقابل تصمیمات قانونی نهادهای قانونی کشور هستند
?از اتاق های فکر آنان خبر می رسد که می گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال کنیم و سخنان خود را به کرسی بنشانیم. بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می کنم.
?در سال 88 نیز برخی تلاش داشتند با فشارهای پوپولیستی در مقابل نهادهای قانونی بایستند اما از مردم سیلی محکمی خوردند
?برخی بدنبال این هستند تا موضوعاتی را که برای آن راهکار قانونی وجود دارد با فشارهای پوپولیستی پیش ببرند
?عالی ترین نهاد امنیتی کشور در این زمینه تصمیمی را اتخاذ کرده است. رفع حصر نیز مانند سایر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای معتبر بودن پروسه خاص خود را دارد.
?به رسانه ها و افرادی که تلاش می کنند به صورت زنجیره ای و همنوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند هشدار می دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار، خود این بساط را جمع خواهد کرد.
#کانال_فداییان_سیدعلی
☑️ @fadaiyyan