آیه 124سوره بقره حول امامت
جزء 1 سوره بقره آیه 124
با استناد به سوره بقره/ آيه 124
وَ اِذِابْتَلى اَبْراهيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَاَتَمَّهُنَّ قالَ اِنّى جاعِلُكَ لِلنّاس ِ اِمامَاً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتى قالَ لايَنالُ عَهْدِى الظّالِمينَ.
ترجمه
124. و [بياد آوريد] هنگامى كه ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود، و او همه را [بشايستگى ] انجام داد؛ [آنگاه خدا به او] فرمود: «من تو را پيشواى مردم قرار دادم.» [ابراهيم ]گفت: «از نسل من [نيز]؟» فرمود: پيمان من به ستمكاران نخواهد رسيد.
✔ اثبات امامت
1. امامت منصب الهی است
2. امامت جعل الهی است.
3. امامت عهد الهی است.
4. امامت به ظالمان نمی رسد.
✔ قلمرو امامت
امامت امری الهی، امامت برهمه ی انسان ها.
امامت فراتر از رسالت است.
✔ اثبات عصمت امامت
امام کسی است که پیشوا و مقتدای جامعه اسلامی استو قول و فعل او برای مردم حجت است و مردم باید به او اقتدا کند حال چنانچه قول و فعل امام برای مردم حجت نباشد و یا اینکه امام و پیشوای جامعه اسلامی به معصیت یا خطا دچار شود.لازم می آید که نخست آن کسی که از سوی خدا امام نهاده شده “انی جاعلک ” امام نباشد زیرا قول و فعل او حجت نیست.
دوم اینکه در صورت امام بودن چنین فردی مردم از حرکت به سوی کمال باز می مانند چرا که امام و مقتدایی را پیروی می کنند که خطا و معصیت می کند.
بر پایه این آیه بالا از راه های متعدد و بیان مختلف برای اثبات عصمت امام استدلال شده که اثبات عصمت امان با توجه به واژه ظالمین از جمله آنها است.
این استدلال دو مقدمه دارد:
الف: انسان غیر معصوم ظالم است.
ب : ظالم برای امامت شایستگی ندارد
نتیجه : غیر معصوم شایستگی امامت ندارد.
توضیح مقدمه نخست :
غیر معصوم از حدود الهی تجاوز می کند. و هر کس از حدود الهی تجاوز کند ظالم است. سوره بقره آیه 229 من یتعد حدود الله فاولئک هم الظالمون
مقدمه دوم نیاز به توضیح ندارد چرا که خداوند متعال فرمود امامت به ظالمان نمی رسد لا ینال عهدی الظالمین